Blogul lui George Butunoiu

Ord. dupa

Am vazut ca televiziunile s-au facut ca nu observa poate cel mai r...

8848 vizite 9 comentarii

  Am fost la mitingurile acestea incepand chiar cu ultimul...

9643 vizite 22 comentarii

Nu va straduiti sa intelegeti de ce un anunt de recrutare este facut i...

1580 vizite 48 comentarii

Am foarte des discutii, dispute si chiar conflicte cu candidati care i...

2850 vizite 25 comentarii

In urma cu vreo 20 de ani, cred, cand primeam toate CV-urile pe hartie...

1914 vizite 16 comentarii

Un manager e un manager, poate conduce aproape orice business daca i s...

2099 vizite 10 comentarii

Discutiile despre salariu. Si ce salariu vreti? Pai depinde de job, nu...

3137 vizite 19 comentarii

Baiatul prietenului meu tocmai a terminat un doctorat stralucit la una...

3109 vizite 26 comentarii

Ce credeti despre omul din scenariul urmator? Pun eu un anunt de recru...

3275 vizite 9 comentarii

Una dintre cele mai mari placeri ale angajatilor este sa se razbune pe...

1950 vizite 13 comentarii

L-am vazut de departe pe catel, am incetinit si am oprit langa el. Sam...

938 vizite 10 comentarii

Trebuia sa-mi gasesc o menajera. Lucruri relativ simple, de facut cura...

1365 vizite 22 comentarii

Eu nu ma ocup niciodata de recrutarile de directori de HR, o rog intot...

1361 vizite 9 comentarii

I-am cunoscut bine pe majoritatea oamenilor politici si de stat, la ab...

7229 vizite 57 comentarii

Singurele judecati, comentarii si reactii pe care cei mai multi sunt i...

1730 vizite 25 comentarii

Am scris sute de articole in care am aratat de ce vor angajatorii oame...

2360 vizite 13 comentarii

Nu-mi aduc aminte sa-mi fi cerut vreun angajator pana acum sa-i gasesc...

1232 vizite 4 comentarii

Rareori le dau candidatilor la joburile pentru care recrutez toate det...

2239 vizite 4 comentarii

Un mare, foarte mare dirijor vine în România. Gloria, concert greu. ...

1288 vizite 13 comentarii

Aseara la Atheneu. Primesc doua invitatii, si nu de orice fel, ci chia...

6712 vizite 63 comentarii

Mi s-a rupt papucul drept (foto). Sunt niste papuci de casa negri, foa...

2525 vizite 19 comentarii

Experienta imi arata ca e riscanta amestecarea claselor si grupurilor ...

1397 vizite 9 comentarii

Fiecare are in organizatia lui niste oameni cu mintea mai sucita sau m...

4860 vizite 23 comentarii

(dupa o discutie cu un chelner filosof) Daca un angajator ar ajunge...

1184 vizite 6 comentarii

Am citit multe carti de resurse umane pana acum, insa nu imi aduc amin...

4587 vizite 17 comentarii

Am cerut niste sugestii ieri pe retelele sociale despre un software de...

1528 vizite 28 comentarii

Aveam un prieten bun in studentie, Ovi. Il chema Ovidiu, dar toti ...

1139 vizite 3 comentarii

In fiecare zi sunt informat de catre cei cu care stau de vorba ca ...

2060 vizite 8 comentarii

Ipocrizie fara margini in reactiile din jurul stirii de "breaking news...

1752 vizite 8 comentarii

La insistentele si la presiunile pe fata ale Bancii Mondiale, ale FMI ...

997 vizite 6 comentarii

Dialog cu un candidat de top: - Si ce salariu vrei? - Pai, minim...

7937 vizite 8 comentarii

Sunt intr-o polemica perpetua cu multi dintre cei care imi trimit ...

11791 vizite 35 comentarii

Am vazut astazi in televizor Armata etalandu-si muschii si mi-am adus ...

4800 vizite 56 comentarii

Stateam zilele trecute de vorba cu directorul general al uneia dintre ...

2539 vizite 7 comentarii

Imi place sa recrutez asistente pentru oamenii importanti din business...

4757 vizite 31 comentarii

Am pus un anunt de recrutare, tot aici, pe site, in sectiunea cu anunt...

10170 vizite 8 comentarii

Cand pun anunturi pentru joburi pe site-ul meu, adesea adaug si cate o...

7032 vizite 61 comentarii

Am inceput sa fac recrutari imediat dupa Revolutie, chiar din primele ...

5007 vizite 16 comentarii

Am facut pe site-ul meu o sectiune in care pun anunturi de la unele di...

7409 vizite 19 comentarii

Am facut un site in care am incercat, si ne straduim in continuare, sa...

2249 vizite 6 comentarii

Un exemplu foarte interesant si elocvent care arata cum functioneaza b...

8584 vizite 1 comentarii

Am pus pe Internet cateva anunturi cu niste cursuri de cultura uni...

4031 vizite 30 comentarii

Toti cautatorii de joburi ii detesta pe cei de la HR si pe cei din...

5195 vizite 62 comentarii

Un articol din seria "Cand nu stii de la ce ti se trage... " Nu...

6981 vizite 24 comentarii

Foarte multi dintre cei care isi cauta un job si ajung sa candidez...

4121 vizite 25 comentarii

Am primit de curand o recrutare pentru un post de director general...

8402 vizite 29 comentarii

Zilele trecute am vazut pentru prima data intr-o companie un sistem bi...

4491 vizite 19 comentarii

Cand am ajuns prima data sa stau mai mult timp in birourile din st...

7562 vizite 8 comentarii

Ca toti barbatii in criza varstei de mijloc, a trebuit sa inventez si ...

2835 vizite 14 comentarii

La noi la birou avem sobe de teracota. Si cand eram mic, acasa, to...

11380 vizite 27 comentarii

Nu credeam ca o sa ajung sa fiu obligat sa o recunosc public, insa ast...

6333 vizite 33 comentarii

Firma nu e om! Si nici macar oamenii din firma nu mai sunt oameni cand...

7854 vizite 19 comentarii

Toti cei de 50+ sunt convinsi ca angajatorii nu inteleg nimic pe lumea...

21087 vizite 115 comentarii

Toata lumea stie ca in aproape orice organizatie, fie ea firma, instit...

9148 vizite 24 comentarii

Multi stiu ca Butunoiu face recrutarile pentru marile companii de ...

6456 vizite 39 comentarii

Acum vreo zece ani, un prieten care avea un mare restaurant, mi-a arat...

8810 vizite 27 comentarii

Cum denumirea celui care face recrutari nu e inca bine definita si inc...

2095 vizite 5 comentarii

E greu de crezut ca sunt atat de putini manageri care isi dau seama ca...

13868 vizite 71 comentarii

Am scris de o mie de ori ca rolul fetelor de la HR e sa vada, in p...

23595 vizite 108 comentarii

Saptamana asta am primit niste mesaje bizare de la un om pe care il st...

22755 vizite 122 comentarii

Polarizarea care pare a se intinde de neoprit in fiecare ungher al exi...

6970 vizite 24 comentarii

Cred ca sunt mai putin de zece, cincisprezece angajatori in Romania ca...

10629 vizite 55 comentarii

Majoritatea celor din business cu care vorbesc despre politica prefera...

12597 vizite 47 comentarii

Nu trece saptamana sa nu i se para cuiva de la vreo televiziune sau re...

9710 vizite 39 comentarii

Acum ceva vreme am avut o angajata care nu mai lucrase pana atunci int...

11380 vizite 33 comentarii

Relatiile sociale dintre angajati si angajatori in Romania sunt la cel...

6621 vizite 19 comentarii

Pana acum, cand zaream intr-un CV ca omul are mai putin de 30 de ani, ...

25237 vizite 60 comentarii

Si la mine vin mereu oameni care ma implora sa le arat cum sa-si "aran...

10355 vizite 33 comentarii

Primele lucruri despre onoare, si despre ce e important in viata, in g...

2599 vizite 8 comentarii

Am scris in urma cu putin timp despre cum parcheaza un senator. htt...

2527 vizite 13 comentarii

Lista lucrurilor frumoase, pe care managerii sunt obligati sa le spuna...

6873 vizite 44 comentarii

Articolul de zilele trecute, Cum gandesc studentele, a fost prilej de ...

12406 vizite 147 comentarii

Studentele sunt foarte suparate pentru ca, atunci cand sunt pe termina...

19880 vizite 84 comentarii

Mon cher Georges, sa faci un anunt bun de recrutare nu e chiar pentru ...

4690 vizite 16 comentarii

Aveam si inainte prieteni care lucrau la stat, insa nu prea ajungeam p...

6470 vizite 17 comentarii

Liderul mondial în organizarea evenimentelor MBA One-To-One se întoa...

1846 vizite 2 comentarii

Ca regula generala, angajatorii si recrutatorii din strainatate ii con...

15245 vizite 127 comentarii

Ma suna un student de la o organizatie studenteasca, cea mai important...

3774 vizite 10 comentarii

Acum doi ani am scris despre vecinii care ar omori pe cineva fara sa c...

2541 vizite 7 comentarii

Cei care primesc multe CV-uri vad in fiecare zi adrese de email cu scu...

11788 vizite 41 comentarii

Pe C o cunosc de o viata, ea tine la mine dintotdeauna, eu tin si mai ...

7757 vizite 16 comentarii

Toti managerii care vin la mine la birou incearca sa ma convinga cat d...

5202 vizite 12 comentarii

Pana acum niste ani credeam si eu, ca mai toata lumea, ca valoarea une...

16432 vizite 43 comentarii

O problema de fizica de scoala elementara, pe care soferii bucuresteni...

6468 vizite 31 comentarii

Se stie, fraza cea mai draga managerilor, oricare ar fi ei: "Domle, ma...

5691 vizite 7 comentarii

Ma uit in vitae-le oamenilor de un sfert de secol, asta fac in fiecare...

6373 vizite 18 comentarii

Acum mai putin de o saptamana am scris un mic articol (de vazut aici) ...

3607 vizite 14 comentarii

E duminica dupa-amiaza in Bucuresti, orasul pustiu, nici masini parcat...

6032 vizite 12 comentarii

Sunt absolut convins ca acum e cu totul si cu totul altfel, insa cand ...

5669 vizite 27 comentarii

Am avut o copilarie comunista frumoasa si linistita, intr-un mic s...

7643 vizite 17 comentarii

In micul sat din Moldova in care m-am nascut am avut o copilarie comun...

3107 vizite 4 comentarii

Prietenul meu Mike din America (nascut in Brasov), care e o somitate i...

8494 vizite 34 comentarii

Vad in televizor cum cativa golani cu fotbalul sparg tot ce le iese in...

4871 vizite 12 comentarii

Iar am schimbat data articolului astuia, si l-am pus din nou in fata.....

8358 vizite 34 comentarii

Consumul de produse culturale e in crestere, bugetele la fel, chia...

11732 vizite 40 comentarii

Tocmai m-am intors de la o intalnire la care niste oameni trebuiau sa ...

9061 vizite 20 comentarii

Fara indoiala, cel mai eficient recrutor din Romania ar fi o foarte pr...

10481 vizite 46 comentarii

Fara indoiala, cel mai eficient recrutor din Romania ar fi o foarte pr...

5323 vizite 2 comentarii

Foarte multi candidati sunt revoltati ca, desi indeplinesc toate condi...

7707 vizite 15 comentarii

Cu ce se mai ocupa Politia Romana: Cred ca multi ati observat ca taxim...

3250 vizite 7 comentarii
Afiseaza
vizualizari
comentarii

Am foarte des discutii, dispute si chiar conflicte cu candidati care imi reproseaza, direct sau indirect, voalat, aluziv, sau ironic, frontal si uneori chiar cu injuraturi, ca se potriveau “perfect” cu cerintele jobului din anunt, si totusi nu au fost chemati la interviu. Dovada clara pentru ei ca jobul fusese dat deja “cui trebuie” – subinteles ca acela cu un profil care nu avea cum sa se potriveasca “perfect” -, sau alte asemenea.

Altii vin sa ii lamuresc in aceeasi chestiune, insa cu alte joburi, alte anunturi, ale altora. Fiindca, totusi, nu sunt singurul care face astfel de “nedreptati”, ca sa nu le spun pe numele folosit pe scara larga de catre candidati, adica “discriminari”. Sunt sincer nedumeriti si se straduiesc din rasputeri sa invete ce trebuie sa faca, sau cum sa-si rescrie CV-ul ca sa nu li se mai intample asta.

Ii intreb, mai intai, si daca sunt altii care se potrivesc “si mai perfect” decat tine cu cerintele din anunt? Multi tresar, semn ca nu se gandisera la asta. Sau ca da, tu te potrivesti perfect, dar daca mai sunt altii zece care se potrivesc “la fel de perfect”, si angajatorul scoate la intamplare cinci CV-uri din teanc, si uite ca s-a nimerit sa nu fie si al tau de data asta? Nici la asta nu s-au gandit…

Dar ce facem cand angajatoul nu a a pus chiar toate criteriile de evaluare si de selectie in anunt? Cum sa nu le puna pe toate in anunt? Nu se poate asa ceva… e… ilegal! Ba uite ca se poate! Si nu exista (inca) o lege care sa te oblige sa-ti pui in anunturile de angajare toate criteriile de selectie. De pilda, multe dintre anunturile de pe site-ul meu au doar doua, trei randuri, nu mai mult. Sper ca nu-ti inchipui ca ma intalnesc cu toti candidatii “care au experienta relevanta in domeniu si care vorbesc bine limba engleza”… Cum, nu? Uite ca nu! Pai, daca sunteti sigur ca nu e ilegal, atunci cu siguranta ca e imoral! Hmmm… deci, daca eu folosesc drept criteriu de selectie scrisul cu greseli de limba romana intr-un CV, e imoral? Pai da, cam este… Bine, hai sa mergem cu rationamentul mai departe: cum sa formulez asta in anunt, ca aplicantii trebuie sa cunoasca foarte bine gramatica limbii romane, sau ca sa nu scrie cu greseli in CV? Pai nu e acelasi lucru? Nu, nu e! Acum faceti misto de mine, cautati sa ma zapaciti…

Si doua intrebari scurte, va rog, la care ii rog pe angajati si pe angajatori sa raspunda separat. Si sa argumenteze daca e cazul, desigur, la “comentarii”…

E bine sa pui cat mai multe criterii de evaluare si de selectie intr-un anunt de recrutare?

Raspund doar ANGAJATII

View Results

Loading ... Loading ...

Raspund doar ANGAJATORII

View Results

Loading ... Loading ...

Ati sustine o lege care sa oblige angajatorii sa isi recruteze angajatii exclusiv pe baza experientei si a competentelor?

Raspund doar ANGAJATII

View Results

Loading ... Loading ...

Raspund doar ANGAJATORII

View Results

Loading ... Loading ...

Potrivirea perfecta

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someone
Data actualizarii: August 5, 2018

  • Anca :

    Salut! Am ezitat daca sa adaug si eu inca un punct de vedere …sau doar sa citesc. Am ales sa contribui si eu cu o opinie. Nu mai lucrez in Ro de aprox 1 an … am fost ani de zile in Ro la interviuri la multe din ele fiind selectat in proces pana la ultimul nivel… dar aproape intotdeauna fara oferta. Am lucrat project based cativa ani de zile cautand in acelasi timp un job full time care sa-mi ofere stabilitatea dorita. Nu am reusit in Ro. Am primit oferta din strainatate si am decis sa plec. Acum, dupa introducere incerc sa raspuns si eu la intrebarile legate de criteriile de evaluare. Am constatat ca anuntul jobului aproape niciodata nu exprima cu detalii ce se doreste. Toate anunturile sunt sablon iar selectia candidatului de obicei se face dupa denumirea pozitiei sau industrie. Pot fi relevante anumite criterii de departajare specifice gen limba straina, certificare sau experienta similara in aceeasi industrie…dar de cele mai multe ori criteriile sunt generale. Candidatul pe de alta parte poate trimite un CV care sa raspunda tuturor criteriiloe… si recomand cu caldura prepararea CV-ului personalizat pentru fiecare job pe care se aplica folosind cat mai aproape cuvintele cheie din descrierea job-ului, fara sa fie copy /paste… asta creste sansele de selectie a CV-ului pentru interviul initial. De la interviu insa estimez ca 70% conteaza soft skills si potrivirea in still si in comunicare cu angajatorul, la fiecare nivel al interviului. Acesta este motivul pentru care desi pari fit perfect nu esti selectat… nu ai fost profilul soft skils potrivit. Atitudinea potrivita este cea care te face sa primesti sau nu oferta. Iar atitudinea nu va fi descrisa in anunt si nu va fi recunoscuta oficial de nici una din persoanele care intervieveaza… Atitudinea e diferit perceputa de fiecare din cei care te intervieveaza iar candidatul trebuie sa placa fiecaruia. Daca se intampla asta… atunci mai ramane si potrivirea financiara. Este imposibil de dat explicatii pentru ca fiecare explicatie este una subiectiva…si nimanui nu-i serveste acest subiectivism. Poti fi perfect tehnic, nu ai atitudinea potrivita cu seful, cu sefa de la resurse umane, cu membrii echipei sau de multe ori cu impresia pe care si-a facut-o persoana de la firma de recrutare despre ce crede ca doreste angajatorul… complet aiurea si dublu subiectiv. Success tuturor candidatilor, nu asteptati feedback ca nu va e de ajutor, faceti tot posibilul sa ajungeti la interviu si apoi dezvoltati-va calitatile de comunicare. Pentru GB … o alta abordare fair legata de feedback este sa anunti din timpul procesului ca ai 10-20 candidati potriviti cu experienta de x zeci de ani etc… daca fiecare candidat primeste acest feedback de la interviu nu va mai astepta nimic… sansele sa fie el sunt oricum foarte mici….

  • RaduH :

    Foarte interesant articolul. Personal am considerat intotdeauna ca un set detaliat si explicit (eventual in anunturi) de criterii de selectie functioneaza in ambele sensuri: pentru candidati si procesul lor de auto-selectie (intr-o piata unde exista maturitate la candidati – Romania?) si pentru recrutatori si procesul lor de eliminare (daca este acolo in anunt cred ca e mai usor sa bifezi candidatii care nu corespund).
    De acord insa ca supra-extinderea anunturilor poate functiona si in mod ciudat – de exemplu daca jobul este unul de nivel inalt, unde criteriile devin extrem de fuzzy si se pot schimba, prea multe cerinte limiteaza scopul interviului. Pana la urma, nimic nu este ilegal si nici imoral – recrutatorul are obligatia contractuala de a alege cel mai bun candidat pentru angajatori si este nevoit sa faca deseori compromisuri (intre viteza, acuratete si eficienta, ca sa combin aici mai multe principii). Asa ca domnule Butunoiu cred ca procedati cum va dicteaza experienta ca ar fi mai bine.
    Cat despre regulile gramaticale, prefer sa nu comentez. Cred ca discutiile intre un headhunter si audienta sa ar trebui sa fie de un cu totul alt nivel. “Curatenia” in CV si exprimarea corecta ar trebui sa le avem (si pastra) cu totii dupa terminarea liceului, altfel ar trebui sa ne apucam de alte domenii unde ele nu sunt prea importante.
    Spor tuturor!

  • Bogdan :

    Nu cred că în job description ar trebui să fie “cât mai multe” criterii. Ar trebui însă să fie toate skill-urile ce se pot demonstra prin CV sau alte documente. Altele se pot dovedi prin intermediul unei scrisori de prezentare. Dar în mod cert cred că pentru un proces de recrutare eficient aceste criterii ar trebui cunoscute de HR și Manager în avans, documentate și ponderate. Hard skills, soft, tot.
    Aș îndrăzni și eu o întrebare, dacă aflăm pe parcursul interviului de fapt ce ne dorim de la candidați de unde știm că cei pe care-i chemăm au fost selectați corect?

    • George Butunoiu :

      Te rog sa reformulezi intrebarea, pt ca eu nu am inteles ce spui/ ceri. GB

  • Bogdan Suciu :

    Vorbind din ambele pozitii, cea de angajat dar si din cea de angajator, sunt de acord ca a pune absolut toate criteriile de selectie intr-un CV nu este intru totul posibil. De ce? E foarte simplu raspunsul! Pentru ca am prea multe criterii. Pentru ca eu compar candidatii. Pentru ca uneori nici nu stiu ce poate sa imi placa sau nu la un CV/candidat.
    Cerintele eliminatorii trebuie trecute fara greseala, insa tot procesul meu personal de selectie a CV-urilor nu poate fi explicat cu lux de amanunte intr-un anunt de recrutare.
    Aici sunt 110% de acord cu George atunci cand spune ca un CV ce are greseli gramaticale (mai mici sau mai mari), este din start foarte predispus sa ajunga in gramada cu “Nu, multumesc!”.
    Ma uit uneori la liceu (atunci cand omul vine din acelasi oras cu mine). Uneori ma uit online la notele de la BAC (e gresit/ilegal/imoral sa fac putina cercetare?!).
    Consider uneori ca liceul iti da o parte din educatie esentiala, in Romania mai exact mult peste ce poate sa iti ofere facultatea. Pentru ca in Romania, admiterea la licee se face pe baza de concurs (note ani + teste nationale) la facultate, concursul de dosare nu este cel mai concludent, pentru ca, desi se iau in considerare teoretic aceleasi tipuri de masurare a performantei, locurile la facultate sunt cu duiumul.
    Multe posibile “red flags” pot aparea in timpul lecturii unui CV, insa poate si lucruri care ma vor surprinde pozitiv.
    Va spun cu mana pe inima ca eu fac lectura exhaustiva a tuturor CV-urilor primite ca manager. Merita!

    • Cristina :

      Nu toti cei care au terminat la licee de prestigiu sunt si cei mai capabili sunt oameni care au treminat licee nu atat de populare dar care s-au educat si in alt fel si altfel si sunt cu mult mai pregatiti decat cei din licee de prestigiu.

      • George Butunoiu :

        Asta nu schimba cu nimic rationamentul expus mai sus. GB

  • Narcis :

    1. Cu cat mai multe criterii de evaluare, cu atat mai multe sanse de a reduce lista celor care aplica inutil, fie din perspectiva angajatorului, fie chiar din perspectiva candidatului; 2. Competentele si experienta nu sunt intotdeauna vitale. De foarte multe ori, un candidat capabil si motivat, poate fi instruit in timp util si poate obtine performante superioare unuia ultra calificat, insa cu alte lipsuri.

    • George Butunoiu :

      Asta e adevarat doar la recrutarile pentru pozitii joase si medii si cele de specialisti. Pentru cele manageriale, cu cat te duci mai sus in ierarhie, cu atat se subtiaza descrierea jobului si candidatii se compara intre ei, nu cu profilul ideal definit foarte in detaliu. Dar o sa scriu un alt articol despre asta… GB

  • Pixelplus Florin :

    Buna ziua tuturor
    Sunt un “tanar” pensionar de o luna de zile, si am avut privilegiul de a lucra in mai multe companii multinationale.
    Din toate comentariile pe care le-am citit toate se invart asupra “job description”, daca sa fie consistent sau nu.
    Toata lumea in tara asta se chinuie sa faca sau nu un CV stufos.
    Gresit.
    Toate CV-uril trec pe la recrutorul firmei de recrutare sau pe la HR.
    Acestia sorteaza CV-urile si le transmit mai departe serviciului care are nevoie de oameni pentru jobul/rile deschise.
    Oameni buni trebuie inteles ca recrutarea si sortarea CV-urilor trebuie facute de cel care angajeaza.
    Interviul de job cu el se face. El stie ce are nevoie si din discutia cu candidatul isi da seama ce aptitudini are sau nu. Daca stie sau nu ce trebuie sa faca, daca stie sau nu sa utilizeze progrmele cu care se lucreaza (ex. SAP, Navision etc.)
    El stie ce buget de salarii are si ce salariu ofera.
    Apropos salariul TREBUIE sa-l stii din anuntul de recrutare. intr-o plaja de la min. A lei la max. Z lei sau ce unitati monetare sunt .
    Angajatorul transmite HR ca s-a decis si ca discutia finala va fi la HR comunicandu-i si nivelul de salarial min, mediu sau max de exemplu.
    HR este ultimul cu care trebuie sa interactioneze candidatul.
    Aici i se comunica politica companiei, contractul, beneficii- program pensie, medical etc.- si salariul.

    O sa-mi spuneti ca bat campii si unde ma trezesc.
    Aveti in mare parte dreptate dar lucrurile trebuie sa se indrpte in acest sens.
    Asa cum v-am spus am avut privilegiul de a lucra in multinationale de prim rang si in mare parte lucrurile asa au decurs.
    Surprinzator. Nu?

    • George Butunoiu :

      Si care e diferenta pt seful de departament daca face asta cu candidatii deja filtrati de cineva sau daca vede toate CV-urile de la inceput, se intalneste cu toti candidatii pe care-i considera potriviti etc.? GB

  • Alexandru Sinov :

    1.
    Am trecut recent prin furcile caudine ale interviurilor si ca si data trecuta, constat ca “industria” interviurilor este bazata pe o cultura total gresita.
    Interviurile inca sunt acele proceduri care sunt ca un blind date, corect? Prezinti cea mai buna parte a ta, curtezi, “faci frumos”. Valabil atat pentru candidati si pentru angajator.
    Si uite asa se recurge la minciuna; fie prin omisiune, fie prin denaturarea lucrurilor.
    Astfel, inevitabil se ajunge la un anumit nivel de frustrare si de deziluzionare, in cazul in care candidatul devine angajat sau viceversa.
    Nimeni nu spune ca trebuie sa treci toate conditiile si criteriile intr-un anunt, ar fi absurd, dar nici sa omiti aspecte importante pentru tine ca si angajator. Detalii despre tine, ca si candidat/angajator. ne e frica sa ne aratam partile care nu sunt foarte stralucitoare.

    2.
    Cu totii ne dorim sa avem candidati cat mai bine pregatiti sau sa fim candidati cat mai bine pregatiti, corect? Astfel, ca si angajator, voi avea sanse sporite la un angajat cat mai bine pregatit iar ca si candidat, sanse mai mari sa fiu angajat.

    In acest caz, care e faza cu lipsa feedback-ului pentru candidatul respins? Sigur, sunt acele texte generice care nu spun nimic. Eu ma refer la feedback real, acordat la valorile companiei si cerintele – ascunse sau nu – ale postului si/sau testului. Daca nu stiu ce am facut gresit, cum sa corectez, cum sa ameliorez?

    3.
    Sunt de acord ca in faza de in interviu ne curtam, dar pentru numele lui Dumnezeu, hai sa incetam cu politically corectness-ul asta fals.
    Exemplu: “De ce doresti sa parasesti compania actuala?”

    Raspunsuri gresite sunt:
    – toate cele care opun intr-o lumina proasta actualul angajator. Cel mai probabil ca esti un frustrat si un carcotas.
    – daca e vorba de salariu. Probabil esti unul care alearga dupa bani, deci loialitatea nu e punctul tau forte.

    Raspunsuri corecte: Nuuuu, e foarte bine unde sunt acum, e super, doar ca: vreau sa am provocari noi, vreau sa ma imbunatatesc, bla bla bla.

    Si uite asa ajungem intr-o intelegere tacita sa ne mintim unii pe altii. Desigur, cu masura, “white lies”, hai sa reformulam totul cu un “positive spin”, ca un politican scarbos la conferintele de presa.

    Ce are daca spui “da, vreau sa plec pentru ca nu imi place”, “seful meu nou e un idiot”, “compania unde lucrez acum nu mai este cea care era acum x ani”, “vreau un salariu mai mare”, “ma simt exploatat”.
    Probabil ca tu, ca si angajator, simti ca te expui la un risc, nu? Poate chiar sunt un frustrat si un cartitor. Dar hei, si eu ca si candidat ma expun la acelasi risc. Poate tu, ca si companie, este mai rau decat cea de la care vreau sa plec.

    Si gata, ma opresc, ca altfel nu ma mai opresc. :))))

    • George Butunoiu :

      1. Imoral si necivilizat este sa nu treci toate conditiile obligatorii in anunt. Dar pe tema asta o sa scriu un articol separat.
      2. Stii cat ar dura sa dai feedback fiecarui candidat? Si ce inseamna asta? La cate discutii interminabile ar duce, la ce polemici? Cel mai simplu e sa-i spui unui candidat ca e supracalificat, ca e prea bun, si se opreste discutia repede, inca nu am vazut pe nimeni pana acum sa contraargumenteze asta.
      3. Depinde si cu ce recrutor sau evaluator stai de vorba. Sa fii convins ca daca stai in fata unuia foarte bun, ai de castigat daca ii spui ca nu-ti place seful (si daca esti credibil, desigur), si invers, te poate scoate de pe lista daca ii spui faza cu noile provocari.
      GB

      • Cristina :

        Macar un feedback mai complet – si onest – celor 2-3 candidati din ultima parte a procesului. Cu buna folosire a limbii romane, ca criteriu de recrutare, sunt de acord, e vorba de lucrul bine facut, valabil si in alte aspecte ale muncii. Asta in cazul in care cel care te intervieveaza vorbeste si scrie corect romaneste.

      • Ovidiu :

        Nu trebuie dat feedback fiecarui candidat! Dar la un anumit nivel ar trebui dat un feedback celor care au intrat pe lista foarte scurta. Nu cred ca la nivelul asta s-ar isca polemici. Si daca ele se isca pot fi oprite imediat. Cu supra-calificarea este similar unui candidat care si-a dat seama ca jobul nu ii prea place si pentru a iesi basma curata cere o suma multicel peste piata. Nu cred ca i se va oferi vreodata cat cere.
        Dar sa spui cuiva dupa interviul final cu directorul general al companiei ca va fi contactat negresit si acel contact sa nu mai vina in veci…cum este?
        Si candidatii respinsi au investit timp in procesul de recrutare si, cred eu, merita un rezultat, oricare ar fi el, ideal cu o motivatie cat de scurta, dar reala.

        • George Butunoiu :

          Cred ca sunt foarte rare cazurile in care candidatii care ajung la intalnirile cu angajatorul, din partea firmelor de recrutare, nu primesc raspuns si chiar detalii legate de intalnire. Doar ca, in multe situatii, nu ai prea multe de spus, ci doar ca “ai fost OK, le-a placut de tine, dar au placut mai mult pe altul”. GB

          • Daniel :

            Trebuie ca toata lumea sa inteleaga fara nici o suparare, ca alegerea finala a unui candidat de pe lista scurta este pur subiectiva. Angajatorul nu trebuie sa se justifice. Il va alege pe cel cu care a gasit cea mai buna “chimie”. Candidatii de pe lista scurta au competente si experiente comparabile care ii califica sa concureze pentru postul respectiv.

  • Catalin Dumitrescu :

    Frumos spus si explicat tot! Daca ar fi dupa dorinta acelora, cei fara experienta nu ar avea vreodata sansa sa o capete!

    Felicitari!p

  • CristiSk :

    Buna ziua.

    Intradevar sustin ideea unei transparente totale in ceea ce priveste cerintele postului, atat tehnice cat si “soft skills” (aici pot da exemple marile corporatii care sunt transparenti inca de la inceput, in incercarea de a mai “speria” pe angajatii lenesi).
    Totusi, o mare greseala pe care o fac companiile si datorita careia se ajunge la aceasta fustrare angajat-angajator, este aceea ca cerintele postului nu sunt actualizate si cu cerintele Managerului Direct, si doar cu cerintele organizatiei (fie ii este rusine sa recunoasca ce doreste cu adevarat, pentru a nu il supara pe seful mare, fie chiar nu stie ce vrea). Poate postul, in viziunea organizatiei, necesita management dar Managerul Direct este o fire care aplica si accepta doar Micromanagement si atunci vei avea CVuri cu oameni tari de caracter si experienta in management liber, iar Managerul Direct nu va alege pe nimeni intrucat nu vor sti sa “asculte”.
    Totusi, corporatiile mari, pentru a nu isi pata “imaginea” te trimit mai departe la o etapa intermediara in procesul de recrutare, daca ai skill-urile si experienta minima, aceea de “testare”.
    Tu aplicant asa vei fi mai fericit traind cu impresia ca totusi ai trecut mai departe, dar ai picat la un test greu/imposibil (aici e win-win pentru toata lumea).
    Multumesc.

    • George Butunoiu :

      Vezi ca “cerintele postului” nu sunt intocmai acelasi lucru cu criteriile de evaluare si selectie. GB

      • CristiSk :

        Aici este si problema in opinia mea, la prima evaluare a CV-ului, criteriile de evaluare ar trebui sa fie aceleasi cu cerintele postului. Asta ar fi prima evaluare, “la rece” a CV-ului. Dar daca pastram cerintele postului la cateva randuri, doar pentru a avea baza de date mare (alt motiv nu vad), normal ca oamenii isi pierd increderea in companiile respective.
        Ulterior putem avea criterii de evaluare mai complexe in functie de etapele interviului.

        • George Butunoiu :

          Nu prea mai foloseste la nimic acum o bana de date cu CV-uri, uneori mai mult incurca. Si, oricum, daca vrei asa ceva, pui cateva joburi fictive si te umpli de CV-uri. Nu isi poate nimeni permite sa se intalneasca cu toti cei care indeplinesc cerintele tehnice ale jobului (experienta, vechime, competente etc.) cand ai foarte multi candidati, esti obligat sa folosesti si alte criterii de filtrare, cateodata unele inventate ad-hoc. Ca sa nu mai spun ca, adesea, chiar acest filtru e foarte eficient, sa scapi de candidatii care nu aplica pentru ca anuntul e prea sumar… GB

  • Lucientiu :

    GB a zis!

  • Low Profile :

    Tare ! tocmai în fraza cu să nu aibă greșeli in folosirea limbii romane în redactarea CV ului ați pus virgula înainte de “sau”. Stim și noi ca nu ăstea sunt criteriile de departajare. De multe ori persoanele care recrutează în numele angajatorului de la departamentele de specialitate, nu cele de la HR, gândesc ca unul bun le poate lua locul în scurt timp. Prin urmare, un astfel de criteriu nu poate fi pus în anunț și se inventează tot felul de explicații : ca e prea bun si sigur se va plictisi aici, ca e prea agresiv sau arogant, ca pare genul conflictual etc Așa ca adevărul e la mijloc. Trebuie sa ne uitam și la profilul celui care recrutează și nevoile lui. Și aici e rolul recrutorului sa le spună candidaților ce căuta angajatorii din perspectiva aceasta….În opinia mea trebuie sa știi cine recrutează. Dacă recrutează direct actionarul de exemplu pt o pozitie de director atunci CV ul trebuie sa fie elaborat și atitudinea corespunzătoare dar dacă recrutează Directorul General și ăsta nu prea e sigur pe el atunci CV ul trebuie sa fie minimal max 1 pag iar atitudinea very low profile. Deci ăsta cu criteriile din anunț…..