Blogul lui George Butunoiu

Ord. dupa

Va rugam sa ne ajutati sa restauram pianul sau sa ne luam altul – o ...

2363 vizite 3 comentarii

Cati dintre manageri le atrag atentia angajatilor ca lucreaza prea len...

1967 vizite 8 comentarii

In fiecare an, in octombrie incepem un nou an scolar pentru manageri s...

714 vizite 6 comentarii

Europa se indreapta, din ce in ce mai grabit, spre modelul politic baz...

1910 vizite 7 comentarii

Marea, imensa majoritate a angajatilor romani prefera sa aiba sefi str...

2862 vizite 9 comentarii

Primesc adesea CV-uri incomplete, in care nu sunt trecute perioade...

5364 vizite 41 comentarii

Facem, cu mult efort si cu bani de la sponsori, un album de arta fotog...

2022 vizite 12 comentarii

Am vazut ca televiziunile s-au facut ca nu observa poate cel mai r...

11618 vizite 11 comentarii

  Am fost la mitingurile acestea incepand chiar cu ultimul...

11334 vizite 30 comentarii

Nu va straduiti sa intelegeti de ce un anunt de recrutare este facut i...

1749 vizite 48 comentarii

Am foarte des discutii, dispute si chiar conflicte cu candidati care i...

3070 vizite 25 comentarii

In urma cu vreo 20 de ani, cred, cand primeam toate CV-urile pe hartie...

2103 vizite 16 comentarii

Un manager e un manager, poate conduce aproape orice business daca i s...

2250 vizite 10 comentarii

Discutiile despre salariu. Si ce salariu vreti? Pai depinde de job, nu...

3295 vizite 20 comentarii

Baiatul prietenului meu tocmai a terminat un doctorat stralucit la una...

3253 vizite 26 comentarii

Ce credeti despre omul din scenariul urmator? Pun eu un anunt de recru...

3345 vizite 9 comentarii

Una dintre cele mai mari placeri ale angajatilor este sa se razbune pe...

2017 vizite 13 comentarii

L-am vazut de departe pe catel, am incetinit si am oprit langa el. Sam...

974 vizite 10 comentarii

Trebuia sa-mi gasesc o menajera. Lucruri relativ simple, de facut cura...

1613 vizite 23 comentarii

Eu nu ma ocup niciodata de recrutarile de directori de HR, o rog intot...

1427 vizite 10 comentarii

I-am cunoscut bine pe majoritatea oamenilor politici si de stat, la ab...

7830 vizite 57 comentarii

Singurele judecati, comentarii si reactii pe care cei mai multi sunt i...

1779 vizite 25 comentarii

Am scris sute de articole in care am aratat de ce vor angajatorii oame...

2439 vizite 13 comentarii

Nu-mi aduc aminte sa-mi fi cerut vreun angajator pana acum sa-i gasesc...

1305 vizite 4 comentarii

Rareori le dau candidatilor la joburile pentru care recrutez toate det...

2319 vizite 4 comentarii

Un mare, foarte mare dirijor vine în România. Gloria, concert greu. ...

1321 vizite 13 comentarii

Aseara la Atheneu. Primesc doua invitatii, si nu de orice fel, ci chia...

6797 vizite 64 comentarii

Mi s-a rupt papucul drept (foto). Sunt niste papuci de casa negri, foa...

2568 vizite 19 comentarii

Experienta imi arata ca e riscanta amestecarea claselor si grupurilor ...

1465 vizite 9 comentarii

Fiecare are in organizatia lui niste oameni cu mintea mai sucita sau m...

4984 vizite 23 comentarii

(dupa o discutie cu un chelner filosof) Daca un angajator ar ajunge...

1263 vizite 6 comentarii

Am citit multe carti de resurse umane pana acum, insa nu imi aduc amin...

4663 vizite 17 comentarii

Am cerut niste sugestii ieri pe retelele sociale despre un software de...

1558 vizite 28 comentarii

Aveam un prieten bun in studentie, Ovi. Il chema Ovidiu, dar toti ...

1179 vizite 3 comentarii

In fiecare zi sunt informat de catre cei cu care stau de vorba ca ...

2125 vizite 8 comentarii

Ipocrizie fara margini in reactiile din jurul stirii de "breaking news...

1785 vizite 8 comentarii

La insistentele si la presiunile pe fata ale Bancii Mondiale, ale FMI ...

1019 vizite 6 comentarii

Dialog cu un candidat de top: - Si ce salariu vrei? - Pai, minim...

8018 vizite 8 comentarii

Sunt intr-o polemica perpetua cu multi dintre cei care imi trimit ...

11897 vizite 35 comentarii

Am vazut astazi in televizor Armata etalandu-si muschii si mi-am adus ...

4816 vizite 56 comentarii

Stateam zilele trecute de vorba cu directorul general al uneia dintre ...

2558 vizite 7 comentarii

Imi place sa recrutez asistente pentru oamenii importanti din business...

4808 vizite 31 comentarii

Am pus un anunt de recrutare, tot aici, pe site, in sectiunea cu anunt...

10216 vizite 8 comentarii

Cand pun anunturi pentru joburi pe site-ul meu, adesea adaug si cate o...

7081 vizite 61 comentarii

Am inceput sa fac recrutari imediat dupa Revolutie, chiar din primele ...

5044 vizite 16 comentarii

Am facut pe site-ul meu o sectiune in care pun anunturi de la unele di...

7489 vizite 19 comentarii

Am facut un site in care am incercat, si ne straduim in continuare, sa...

2285 vizite 6 comentarii

Un exemplu foarte interesant si elocvent care arata cum functioneaza b...

8610 vizite 1 comentarii

Am pus pe Internet cateva anunturi cu niste cursuri de cultura uni...

4087 vizite 30 comentarii

Toti cautatorii de joburi ii detesta pe cei de la HR si pe cei din...

5263 vizite 62 comentarii

Un articol din seria "Cand nu stii de la ce ti se trage... " Nu...

7014 vizite 24 comentarii

Foarte multi dintre cei care isi cauta un job si ajung sa candidez...

4157 vizite 25 comentarii

Am primit de curand o recrutare pentru un post de director general...

8452 vizite 29 comentarii

Zilele trecute am vazut pentru prima data intr-o companie un sistem bi...

4520 vizite 19 comentarii

Cand am ajuns prima data sa stau mai mult timp in birourile din st...

7601 vizite 8 comentarii

Ca toti barbatii in criza varstei de mijloc, a trebuit sa inventez si ...

2852 vizite 14 comentarii

La noi la birou avem sobe de teracota. Si cand eram mic, acasa, to...

11417 vizite 27 comentarii

Nu credeam ca o sa ajung sa fiu obligat sa o recunosc public, insa ast...

6361 vizite 33 comentarii

Firma nu e om! Si nici macar oamenii din firma nu mai sunt oameni cand...

7878 vizite 19 comentarii

Toti cei de 50+ sunt convinsi ca angajatorii nu inteleg nimic pe lumea...

21184 vizite 115 comentarii

Toata lumea stie ca in aproape orice organizatie, fie ea firma, instit...

9179 vizite 24 comentarii

Multi stiu ca Butunoiu face recrutarile pentru marile companii de ...

6492 vizite 39 comentarii

Acum vreo zece ani, un prieten care avea un mare restaurant, mi-a arat...

8888 vizite 27 comentarii

Cum denumirea celui care face recrutari nu e inca bine definita si inc...

2117 vizite 5 comentarii

E greu de crezut ca sunt atat de putini manageri care isi dau seama ca...

13957 vizite 71 comentarii

Am scris de o mie de ori ca rolul fetelor de la HR e sa vada, in p...

23769 vizite 108 comentarii

Saptamana asta am primit niste mesaje bizare de la un om pe care il st...

22858 vizite 122 comentarii

Polarizarea care pare a se intinde de neoprit in fiecare ungher al exi...

7005 vizite 24 comentarii

Cred ca sunt mai putin de zece, cincisprezece angajatori in Romania ca...

10677 vizite 55 comentarii

Majoritatea celor din business cu care vorbesc despre politica prefera...

12634 vizite 47 comentarii

Nu trece saptamana sa nu i se para cuiva de la vreo televiziune sau re...

9771 vizite 39 comentarii

Acum ceva vreme am avut o angajata care nu mai lucrase pana atunci int...

11546 vizite 33 comentarii

Relatiile sociale dintre angajati si angajatori in Romania sunt la cel...

6636 vizite 19 comentarii

Pana acum, cand zaream intr-un CV ca omul are mai putin de 30 de ani, ...

25352 vizite 60 comentarii

Si la mine vin mereu oameni care ma implora sa le arat cum sa-si "aran...

10401 vizite 33 comentarii

Primele lucruri despre onoare, si despre ce e important in viata, in g...

2616 vizite 8 comentarii

Am scris in urma cu putin timp despre cum parcheaza un senator. htt...

2541 vizite 13 comentarii

Lista lucrurilor frumoase, pe care managerii sunt obligati sa le spuna...

6900 vizite 44 comentarii

Articolul de zilele trecute, Cum gandesc studentele, a fost prilej de ...

12435 vizite 147 comentarii

Studentele sunt foarte suparate pentru ca, atunci cand sunt pe termina...

19915 vizite 84 comentarii

Mon cher Georges, sa faci un anunt bun de recrutare nu e chiar pentru ...

4723 vizite 16 comentarii

Aveam si inainte prieteni care lucrau la stat, insa nu prea ajungeam p...

6486 vizite 17 comentarii

Liderul mondial în organizarea evenimentelor MBA One-To-One se întoa...

1871 vizite 2 comentarii

Ca regula generala, angajatorii si recrutatorii din strainatate ii con...

15281 vizite 127 comentarii

Ma suna un student de la o organizatie studenteasca, cea mai important...

3792 vizite 10 comentarii

Acum doi ani am scris despre vecinii care ar omori pe cineva fara sa c...

2563 vizite 7 comentarii

Cei care primesc multe CV-uri vad in fiecare zi adrese de email cu scu...

11830 vizite 41 comentarii

Pe C o cunosc de o viata, ea tine la mine dintotdeauna, eu tin si mai ...

7781 vizite 16 comentarii

Toti managerii care vin la mine la birou incearca sa ma convinga cat d...

5222 vizite 12 comentarii

Pana acum niste ani credeam si eu, ca mai toata lumea, ca valoarea une...

16607 vizite 43 comentarii

O problema de fizica de scoala elementara, pe care soferii bucuresteni...

6498 vizite 31 comentarii

Se stie, fraza cea mai draga managerilor, oricare ar fi ei: "Domle, ma...

5708 vizite 7 comentarii

Ma uit in vitae-le oamenilor de un sfert de secol, asta fac in fiecare...

6416 vizite 18 comentarii

Acum mai putin de o saptamana am scris un mic articol (de vazut aici) ...

3628 vizite 14 comentarii

E duminica dupa-amiaza in Bucuresti, orasul pustiu, nici masini parcat...

6074 vizite 12 comentarii

Sunt absolut convins ca acum e cu totul si cu totul altfel, insa cand ...

5690 vizite 27 comentarii

Am avut o copilarie comunista frumoasa si linistita, intr-un mic s...

7667 vizite 17 comentarii

In micul sat din Moldova in care m-am nascut am avut o copilarie comun...

3128 vizite 4 comentarii

Prietenul meu Mike din America (nascut in Brasov), care e o somitate i...

8526 vizite 34 comentarii

Vad in televizor cum cativa golani cu fotbalul sparg tot ce le iese in...

4881 vizite 12 comentarii
Afiseaza
vizualizari
comentarii

Intrebare ziarist: Ce meserie ar trebui sa-si aleaga candidatii care dau acum admitere la licenta pentru a nu fi in situatia de a-si schimba meseria dupa 10 ani? Cum va arata piata muncii in urmatorul deceniu si cat pret se va mai pune pe diploma?

GB: In primul rand, trebuie avut in vedere ca mai putin de 20% dintre joburi necesita o certificare academica completa (o licenta “full”, adica inca de la primul ciclu de facultate: medicina, arhitectura, drept, o parte din inginerie etc.). Pentru unele joburi e suficienta licenta de la al doilea ciclu (master), iar pentru marea majoritate (HR, IT, vanzari, marketing, operatii etc. etc.) nu conteaza ce facultate faci in primul ciclu si, adesea, nici in al doilea.

In al doilea rand, pentru angajatori, si, in special pentru marii angajatori, adica pentru marile institutii si corporatii, multinationale sau, oricum, pentru cele mai dorite de catre tinerii absolventi, e mult mai important profilul candidatului, impresia pe care o lasa pe ansamblu, cultura generala, potentialul si increderea pe care o inspira, decat cunostintele tehnice intr-un domeniu sau in altul. Eu nu am auzit de vreun interviu de angajare a unui proaspat absolvent in care sa fi fost intrebat de vreo formula invatata in facultate, de ceva ce numai in facultatea respectiva putea invata. Dimpotriva, se pun intotdeauna intrebari generale, se dau teste de logica, de personalitate, de cultura generala, de perspicacitate, de seriozitate. Cu mai putine cuvinte spus, firmele serioase vor tineri absolventi inteligenti, civilizati si morali, si nu mari specialisti intr-un domeniu ingust.

Or, in aceste conditii, e evident ca alegerea universitatii e de o suta de ori mai importanta decat alegerea facultatii (a specializarii). Si asta pentru ca prestigiul, nivelul general al studentilor, imaginea si valoarea lor pe piata sunt specifice universitatii pe ansamblu, in general, si nu fiecarei facultati in parte.

Asadar, cu exceptia cazurilor in care e clar pentru junele in cauza si pentu familia lui ca vrea/ va trebui sa o ia intr-o directie in care e obligatorie certificarea inca din primul ciclu universitar, pentru toate celelalte joburi si meserii nu are aproape nicio importanta la ce facultate te duci in primul ciclu, atata vreme cat ajungi la o universitate cu prestigiu, din care ai sanse mari sa iesi mai inteligent decat intri, cu o imagine mai buna, si de sine si publica, mai citit si mai cult, mai moral si cu mai multa incredere de sine. Toate acestea iti asigura un succes aproape garantat pe piata de top a muncii, indiferent de domeniu si de ce se va intmpla in urmatorii ani pe aceasta piata. Eu insist cat pot de tare pe langa parintii ingrijorati care vin la mine sa le spun ce trebuie sa faca ala micu pentru a avea o leafa mai mare la absolvire ca sa-l lase sa se duca unde-i place lui mai mult, cu conditia sa fie la o universitate serioasa si, daca se poate, la una prestigioasa. Daca lui ii plac istoria sau geografia, sa se duca la Istorie, la Geografie, sau oriunde altundeva il « trage ata ». Orice absolvent de filologie, de matematica, de teatru, de metalurgie, de ase sau de stiinte politice poate ajunge presedinte de multinationala, comisar european sau prezentator de televiziune. Daca nu e puturos sau prea prost de la natura…

Data actualizarii: March 15, 2018

  • Dumitru :

    Foarte frumos spus, felicitari…o dovada in plus ca femeile sunt mai profunde.

  • Mike B :

    George, daca intr-adevar exista o reporterita care te-a intrebat asa ceva, spune-i duduitei respective sa mearga pe site-ul companiei de consultanta in management McKinsey Consultants si sa se uite dupa un raport numit “From Education to Employment”, care acopera toate tarile din OCDE.
    Probabil va avea “o iluminare”…. :))

  • Mike B :

    Si articolul si comentariile mi se par … “pe aratura”.
    In procesul acesta de tranzitie de la scoala in cimpul muncii sint trei grupe mari si late de intervenanti care conteaza:
    1) candidatul si aici inteleg si reteaua lui de suport,
    2) angajatorul si
    3) institutia de invatamint de unde pleaca candidatul.
    Poate ar mai fi si guvernul, daca ar stii ce face…..
    Candidatul habar nu are ce cer angajatorii, caci nu au nici o tangenta cu ei. Tot ce stiu este ce le spun rudele (aka reteaua de suport) si balivernele care le sint turnate in cap de unitatile de invatamint.
    Angajatorul, care de obicei se plinge ca nu gaseste candidati viabili, nu este implicat in procesul de formare al candidatilor si se plinge.
    In mod sigur angajatorul cauta competente nu ce spune George, caci trebuie sa vinda ceva, care in mod sigur nu este moralitatea candidatilor pe care o aminteste George.
    Institutia de invatamint, habar nu are pe ce planeta este. Ce o intereseaza este sa recruteze candidati la intrare. Habar nu se stie unde sint acei candidati la trei luni dupa ce au iesit de pe bancile scolii.
    Singura chestie cu care sint de acord in articol este ca pentru angajatorii (multinationale si cei cautati) ce conteaza, fiind dat contextul de mai sus, este seriozitatea si dorinta de a asimila cunostiinte noi ale candidatului.
    Hope it helps,

    • Liz :

      cu siguranta “angajatorul cauta competente…caci trebuie sa vanda ceva” , dar e foarte interesanta mentalitatea ta in ceea ce priveste moralitatea. Ai obiceiul sa “vinzi” ceva nu tocmai Ok?

      • Mike B :

        Satisfactie = Perceptie – Asteptari
        Toate cele trei componente ale ecuatiei sint subiective.
        Ce parere ai despre moralitatea angajatorilor?

        • Liz :

          perfecta ecuatie, si sunt de acord cu ea, insa ea se probeaza din toate punctele de vedere, nu-i asa? 🙂 … subiectivismul exista de ambele parti

          pui intrebari, al caror raspunsuri sunt “generalizari” ? Nu am obiceiul sa le fac, ci analizez in prealabil, dehhh defect profesional 🙂 . Dar, totusi, ca sa-ti raspund la intrebare, zic … depinde de angajator, fiecare isi cauta angajatul in functie de ceea ce-si doreste: competente, inchis ochii, moralitate, cooperare, competitivitate, etc. Acum te las pe tine sa-mi spui pe care le agreezi tu 🙂

    • Mike, nu faci o facultate doar ca sa iti gasesti un job la terminarea ei. Aici, de unde iti scriu eu acum, exista viata si in afara jobului… GB

      • Mike B :

        Covirsitoarea majoritate a oamenilor fac o facultate ca sa aiba un job.
        Asta parca pentru a confirma cazurile lui Gates si Jobs care au lasat scoala balta ca sa faca ceva in viata.
        Acuma multi ani, cind eram la MBA la una din scolile acelea cum va plac voua (….”top” bla bla… dar care cinstit a facut atit de mult in formarea mea incit imi este si imi va fi totdeauna foarte draga inimii mele), un ilustru profesor, fost Rodhes Scholar, ne explica cum de fapt MBA-ul ne selectioneaza in functie de ce cred ei ca ne duce capul si nu ne prea streseaza, de fapt ne lasa sa “ne jucam” cum si ce vrem noi. La angajare firmele vin si isi zic “If this one put himself through that school and did well, she/he will do well in our place as well”. Cam aceiasi ideie ca la campionii olimpici: ca sa fi campion olimpic prima chestie este sa fi …. foarte atent cum iti alegi bunicii si parintii, genele acestora…:))
        Pina la urma am impresia ca universitatile bune sint bune pentru ca isi permit sa ii admita numai pe cei buni!

        Viata in afara jobului in Romania…. nu stiu ce sa spun… mi-e frica ca nu exista nici la job nici in afara lui. Sta lumea 8-10 ore la un job care nu ii place si nu vad cum se poate deconecta total in restul timpului. Majoritatea sint mizerabili la job si in afara lui….
        Dar cam asa este, in mai mare sau mai mica masura, peste tot in lume. Pina la urma mult conteaza nivelul de inteligenta si capacitatea fiecaruia de a se autointelege.

        • Liz :

          glumetule 🙂

        • madalina :

          Da, viata in afara jobului exista doar in afara romaniei!!!
          Acolo unde oamenii au hobby-uri, calatoresc, citesc, fac sport, au acces la expozitii si adevarate restaurante nu fake, acolo unde cultura e la ea acasa, unde snobismul si parvenitii nu sunt iubiti, unde fronda e clasata jos, unde bunul gust vine din mosi-stramosi, nu se face peste noapte venind de la camp, unde calitatea vietii nu e echivalenta cu numarul banilor, unde diletantismul, siesta si ostentatia sunt desuete… ei da, viata are mult mai multe valente decat in Romania… fortunately!!!

          • un domn :

            madalina…ai venit recent de pe Marte ? iarta ma dar ce spui tu e doar o parte din viata in afara job ului..tu in schimb in mod egoist si meschin tastezi aici STRICT ce faci tu..de unde stii tu ce viata are romanul in afara job ului ? ma bucur ca esti departe de Romania pentru ca atat sufleteste cat si social/professional esti o unealta din mecanismul SNOBILOR din Franta parca ? au revoir…

      • Liz :

        unde? 🙂

  • Ginel :

    Eu imi cresc singur baiatul care e tocmai in anul in care-si alege facultatea. De aceea am citit cu mare atentie ce spui George si sunt 200% de acord! Criteriile de baza sunt: sa urmeze ceva ce-i place si sa fie o Universitate de prestigiu.
    As putea sa argumentez destul de usor dar n-as face decat sa reiau argumentele tale. Ma bucur ca mai gandeste cineva asa cum trebuie si pe tema asta. Multumesc pentru gandurile exprimate!

  • Unu' :

    Salut,

    Problema reala nu este reprezentata de domeniul de studiu ci de elasticitatea si pasiunea candidatului pentru domeniul respectiv… In ceea ce ma priveste , dupa multi ani de munca in IT, mi-am dat seama ca actualii si fostii mei colegi nu prea aveau studii in acest domeniu dar aveau o pasiune aparte pentru IT. Am tras astfel concluzia ca prefer sa lucrez cu un om pasionat de job-ul lui in locul unui om cu studii specifice dar blazat si autosuficient.
    Legat de schimbarea job-ului dupa 16 ani de IT mi-ar placea sa incerc un job nou care sa fie mult mai real si mai palpabil ca realizari . Acum intervine insa marea problema , reconversia profesionala in tara noastra nu iti asigura o trecere stabila de la un job la altul si esti nevoit practic sa o iei de la 0 ca venituri. Daca noi , tinerii, putem face aceasta schimbare cu eforturile de rigoare ,pentru persoanele peste 40-45 ani acest lucru este aproape imposibil.

    Imi este clar ca nu traiesc si nu voi trai intr o societate ideala dar este deranjant sa fii privat de o asemenea optiune .

    Din pacate anumite persoane nu sunt constiente ca statul nu trebuie sa functioneze ca un CAP ci ca un SA la care cetatenii sunt actionari

    Zi buna!

    • Gabriela Berechet :

      Sunt perfect de acord! Un fost cursant de-al meu, care lucreaza la o multinationala, prin urmare are si un venit corespunzator, extrem de pasionat de arta culinara, mi-a cerut un sfat referitor la decizia lui de a pune punct carierei in multinationala care-l sugruma cu fiecare zi, si de a incepe o cariera ca bucatar, dar self-employed, pentru ca nu are experienta in munca dintr-o bucatarie profesionala! Profilul: in jur de 35 de ani, cu rata la un apartament si la o masina, cu o dorinta teribila de a avea un copil pentru care faceau si el si sotie sute de analize si proceduri, si ale carui cost de viata era in jur de 8000 lei/luna! Este imposibil ca din tarte, quiche-uri, cozonaci si macaroon, de unul singur, si chiar si numai cu un angajat sa faci venitul asta luna de luna! Prin urmare, posibilitatile de re-conversie profesionala sunt, insa doar daca ai alte resurse sa poti supravietui 2 – 5 ani, in Romania! 🙂

      • Unu' :

        O sustinere de 2-5 ani ar antrena destul de multi doritori de stat … degeaba . Daca esti suficient de increzator in puterile tale o perioada de 1-1.5 ani este suficienta sa te stabilizezi financiar (! nu sa atingi aceeasi cota de venit).

        Desi intr o tara cu mecanisme sociale dezvoltate ( si nu vorbim de marele hoax US ) deceniul 4 de viata este un nou inceput, la noi pentru multi este inceputul unui sfarsit.

        Revenind un pic la subiect 🙂 … universitateafacultatea ar trebui sa dezvolte un mod de gandire util oamenilor care invata acolo si societatii care ii va incorpora..

        Orientarea catre un domeniu sau altul nu ar trebui sa aiba la baza veniturile ci pasiunea .Asta este o alta cutuma balcanica care trebuie combatuta … poti avea venituri decente indiferent de domeniul in care activezi atat timp cat iti place ce faci si te implici.

  • Ileana :

    Eu cred ca exista o confuzie a situatiei de fapt in Romania si idealul la care tindem. Daca pana acum au fost angajate persoane fara background academic de profil si acestia s-au specializat la locul de munca, din diverse motive (au ajuns prin pile de tot felul, nu existau suficienti candidati calificati si specializati si angajatorii recruteaza ce pot, etc), nu cred ca acesta este un model ce trebuie propagat. Pe modelul- daca asa a mers pana acum, merge si de acum inainte. Prin urmare, nu sunt de acord cu afirmatiile din articol si consider ca o persoana de specialitate – asa cum se presupune ca sunteti Dvs.- ar trebui mai degraba sa indrume tinerii absolventi catre o specializare, si nu spre o amanare a problemei.
    Mai mult, cred ca specializarea ar trebui inceputa pe perioada liceului si nu de abia la facultate.
    Este adevarat la un interviu conteaza atitudinea candidatului. Candidatul insa prin CV trebuie sa ajunga sa fie chemat la interviul respectiv. Iar o diploma de geografie, istorie sau ecologie trecuta in CV, nu cred ca va face sa fii chemat la un interviu pentru un post in marketing sau vanzari de ex, chiar daca diploma este emisa de Universitatea Bucuresti. Decat daca angajatorul nu are alte optiuni mai bune.
    Eu am fost si sunt angajator. La ultimul anunt de job publicat (pentru un post de junior), am fost suprinsa de cat de multe persoane au aplicat si mai ales cat de specializate erau unele dintre ele- studenti la o facultate de profil, burse in strainatate la facultati de profil, internship-uri afara, proiecte personale, voluntariat in domeniu, etc. Avand in vedere oferta bogata de candidati, nici nu m-am uitat la absolventi fara legatura cu domeniul.

    Este adevarat ca poti ajunge presedinte de multinationala sau vedeta TV chiar daca nu ai studii in domeniu. Dar cred ca in acest caz tine foarte mult de noroc si sunt mai degraba niste cazuri izolate.
    Cred ca mai indicat este sa iti faci un plan de cariera in acest sens, care sa inceapa chiar din liceu. Daca vrei sa fii vedeta TV- inscrie-te la jurnalism, ia lectii de dictie si cursuri de teatru din timpul liceului si citeste presa nationala si internationala cel putin 2 ore pe zi pe perioada liceului. Iar cand ajungi la facultate (jurnalism, stiinte politice sau tearu) aplica pentru intershipuri, fa-ti un blog unde sa iti publici articolele, aplica pentru burse in strainatate. Sau daca Esca are numai liceul terminat, inseamna ca merge si asa si nu are rost sa ne facem planuri? Esca este exceptia, nu regula.

    In ceea ce priveste candidatii care nu au o vocatie clara, cred ca ar trebui sa se indrepte spre o facultate practica, sau chiar sa renunte la ideea de facultate si sa se apuce o meserie. Ce faci cu facultatea de geografie? Dar cu cea de istorie? In afara de cativa aboslventi chiar pasionati de domeniu care poate vor face cercetare sau vor deveni profesori buni, restul absolva degeaba aceasta facultate. Ca sa nu mai zici de cei care fac Facultatea de Management (chiar daca la ASE) si vor sa devina manageri de multinationala, sau cei care termina Relatii Internationale ca sa sa devina Comisari Europeni, ca tot mentionati dvs. aceste posturi.
    PS. As fi curioasa sa stiu care sunt acele universitati “de prestigiu” din Romania. Pentru ca daca vorbim de Universitatea Bucuresti sau de ASE de ex., nivelul studentilor de acolo mi se pare mai mult decat mediocru. Cu exceptia catorva pasionati, desigur.

    • In functie de ce decizi sa specializezi copilul acela inca din liceu? Si cine ia decizia asta? Si cum? Saracul copil… Si ce faci cu o facultate de geografie? Sau cu una de istorie? Dar la ce crezi tu ca foloseste o facultate? Ca sa-ti gasesti un job, nu asa ca asta crezi? Nu as vrea sa fiu copilul tau… GB

  • Gabriela Berechet :

    George…dar de aceea merge societatea noastra asa de bine! Pentru ca HR-ii, ca si angajatorii, prefera atitudinea candidatului si cultura lui generala, pentru ca prestigiul universitatii absolvite e mai important decat efortul pe care l-a depus studentul in facultatea pe care a absolvi-ot! Usurinta cu care se pune eticheta “aaa, ai terminat Universitatea din Bucuresti”versus “hmmm…ati terminat Universitatea Dunarea de Jos din Galati” ma revolta! Despre ce cultura generala este vorba, pentru ca eu pot sa vorbesc despre literatura si muzica rock, de exemplu, cu mai mare usurinta decat despre fotbal, tenis, masini, yachturi, ceasuri sau bijuterii! Cine stabileste despre ce cultura generala vorbim cand aplicam pentru un job? Si de unde aceasta idee absurda ca nimeni nu pune accent pe competentele tehnice? Dar pe ce? Pe cele estetice? Pe cele vestimentare? Pe accesoriile pe care le poarta intervievatul? (Are Rolex e bun, are Q&Q e prost!)?
    Deci, ca sa inteleg: cine termina o scoala medie in strainatate e bun, cine termina o facultate + un doctorat in Romania e anatemizat?
    In ceea ce priveste orientarea copilului spre studii…as da un singur sfat parintilor: Invatati-i ca viata fara cunoastere nu inseamna decat impostura, minciuna si manipulare!
    …si strangeti niste bani ca sa-l puteti sa-l trimiteti la studii in strainatate! Nu pentru valoarea diplomei, cat pentru exercitiul de a trai intr-un sistem corect de valori, nu ca cel in care traim noi aici in Romania!

    • Aici era vorba doar despre tinerii absolventi, nu despre toti cautatorii de joburi… GB

      • Gabriela Berechet :

        Ei, ce sa spun?! Curios: exact aceleasi criterii sunt aplicate si celorlalti cautatori de joburi! Sunt sigura ca exista si exceptii, pe care nu le-am intalnit eu, din pacate! De fapt, de ce nu spui: in cautarea unui job, tinerii absolventi de scoli etc trebuie sa stie si cine-i recomanda! Doar “vocea si talentul meu”nu-i suficient! Iti spune Stan patitu’ !

        • Recrutarea tinerilor absolventi se face altfel decat cea a celor cu (o oarecare) experienta… GB

          • Siberia :

            Recrutarea absolventilor e cea mai grea ! GB stie ce spune : motivatia , atitudinea , cultura , stilul de abordare , si universitatea sint reperele . Am vazut multi candidati cu 2 ” facultati ” facute in provincie cu experienta in constructii / capsuni ,care aplicau pentru un post de necalificat !!!! Ce sa-l intreb pe respectivul ??? De materiile studiate sau media anilor de studii ?

    • Ion :

      Ai dreptate, Gabriela.

    • madalina :

      “exercitiul de a trai intr-un sistem corect de valori” – ati surprins esenta, esentialul!

  • Recidivist :

    ” Sunt obsedat de ideea relativismului din jurul nostru, de cate lucruri sunt manipulate in jurul nostru si mai ales de lupta de care trebuie sa beneficiezi pentru a gandi liber , pentru a crea liber … Stiu ca de mici copii suntem aruncati intr-un malaxor care educa mintile , o educatie care exclude alegerea , suntem mici iar atunci cand crestem si ajungem la varsta alegerilor intre ce si ce ? Intre doua lucruri insuflate de societate in tine , intre doua lucruri dorite de ei pentru tine … Liberul arbitru este un concept tare perfid, eu cred ca in realitate ai o singura sansa de a pune totul sub semnul intrebarii pentru a putea cu adevarat afla ce iti doresti tu in viata .

    Cati oameni nu mor de tineri mergand pe drumul asta al compulsiunii , al lucrului bine facut si asezat cu grija in noi , cu pietate , in fiecare zi a existentei noastre? Cati oameni nu se trezesc pierduti si lipsiti de vise, lipsiti de implinire , tocmai atunci cand ar trebui sa fie impliniti ? Ma gandesc ca exista un defect in noi ceva care ne impiedica pur si simplu sa ne vedem de lumea noastra si sa fim cu adevarati fericiti. Am invatat ca fericirea inseamna o familie , un copil , o masina si concedii in destinatii corporatiste, muraturi toamna , sarabatorile in familie si procrearea orgiastica a unor idei vehiculate in societate … dar asta inseamna fericire?

    Mi se pare ca este ca si cum ai lasa o haina , haina ta la care ai lucrat fiecare cusatura si imbraci fashul ala de plastic colorat pentru a putea sa intri’n sala de ballroom a vietii , sa fii bagat in seama. Esti cuantificat dupa numarul de culori de pe tine si dupa verigheta de pe deget dar in realitate asta te defineste ? Cand parasesti dansul ala obosit si pleci de acolo uiti intr-un cuier haina aceea mica si peticita la care ai lucrat atata timp… Haine de firma ce te imbraca, iti acopera celulele si dau forma si culoare corpului si viselor tale , dar invariabil undeva in viata ta , ramane atarnata intr-un ungher haina ta mica si frumoasa, acum prafuita si scorojita .. O redescoperi tarziu, mult prea tarziu aruncata neglijent de gardienii vietii tale intr-un colt…imbatranita si lipsita de culorile moderne… Te uiti la ea si ochii ti se umplu de lacrimi , iti vin in minte visele acelea colorate , iar narile se umfla la parfumul acelei mici haine ….

    Ciudati suntem noi oamenii , construim sali de viata si culoare in care primim la intrare hainele unei vieti ce nu ne apartine si ce lasam in urma ? Lasam in urma propriiile noastre vise ascunse in niste haine de copil demodate si brandless … Cred ca fericirea incepe acolo unde reusesti sa pastrezi aceasta haina cu tine, sa o ingrijesti si in fiecare zi sa cosi un centimetru de vise la ea..acolo unde ea devine brandul tau si alegerea ta … Cred ca nimic nu este mai cumplit decat sa fii gol , ascuns in faldurile stralucitoare ale unor haine care nu iti apartin ..pentru ca mai devreme sau mai tarziu , iti va fi dor de pielea ta, de haina ta de acasa..la care ai lucrat si ai aruncat in ea toate visele tale …Nu inteleg de ce dezamagirea ne arunca in conformism, de ce raniti incepem sa devenim ca ceilalti ? Ne aruncam intr-o trupa diforma si zgomotoasa in care nu auzim nimic , in loc sa tipam tare gandurile naostre , cuvintele noastre …

    si sa ne zbatem sa fim noi…

    Este ca si cum odata cu prima dezamagire apare glasul acela care iti spune , ti-am spus eu ….Ne este frica sa devenim noi insine si ne bazam pe societate , exact pe cel mai anamorfic lucru sa ne ofere identiatea vietii noastre , iar ceea ce primim in schimb poarta sintetic numele de viata …. ”
    Unul dintre oamenii pe care ii citesc . Cu drag .

    • Recidivist :

      Revin cu o completare/solutie : in scurta vreme incepe scoala . Printre putinii parinti ce isi mai duc odraslele la scoala , vom vedea si bunicii , bunicutele sau “bonele” . Aceleasi pesonaje ii si recupereaza . Opriti-va din ceea ce faceti cateva minute . Veti vedea acesti copii cum , ajunsi acasa , arunca ghiozdanele si fie se pun in fata consolei de jocuri , fie deschid un “comp”, fie zac in fata blocului . Putini , merg la scoli denumite pompos “after school” . Si mai putini dintre cei ce merg acolo , invata sa faca si altceva decat sa danseze , sa faca origami sau mai stiu eu ce “trend-icosenii” impun vremurile ca moda . Daca am gasi resurse pentru ca fiecare copil sa fie monitorizat sau consultat de un psiholog , poate ca pe noi , ca parinti responsabili ce ne pretindem , ar sti cineva sa ne ajute sa descoperim ce valente poseda odrasla . Si poate ca nu i-am mai “trimite” la drept cand ei ar fi mecanici ff buni , sau la medicina , cand de fapt , acel copil poate fi un bun etolog , ca si asa lipseste din lista joburilor romanesti , in contextul dramei copilului Ionut .

  • Mike B :

    Cit de normala este dorinta de a nu-ti schimba meseria dupa 10 ani?
    Este aceasta dorinta ceva bun? Ceva ce ajuta un tinar?

    • madalina :

      Mike, George,
      Azi schimbarea domeniului profesional e o moda izvorata dintr-o necesitate acuta, se topeste icebergul…

      Pur economic – angajatorului ii trebuie mai putini oameni, dar care fac mai multe, iar aceasta polivalenta ii permite angajatului sa supravietuiasca fiind valid pentru o gama mai larga de posturi.

      Psihosocial – ambii isi gasesc noi valente, se descopera pe ei insisi, joaca un puzzle mai interactiv, isi largesc orizontul, “life as a learning oportunity” – cum bine zice amicul tau C Steele, Mike, nu?

      Azi intervievarea unui tanar absolvent se centreaza pe “cat de rapid inveti” si mai putin pe “cat ai invatat pana azi”.

  • Maria :

    Sa se duca la orice specializare, dar nu in Romania! In Vest, oriunde reusesc sa obtina o bursa de studii.
    Si evident, sa nu se mai intoarca in mizeria asta!