Blogul lui George Butunoiu

Ord. dupa

Va rugam sa ne ajutati sa restauram pianul sau sa ne luam altul – o ...

426 vizite 3 comentarii

Cati dintre manageri le atrag atentia angajatilor ca lucreaza prea len...

1821 vizite 8 comentarii

In fiecare an, in octombrie incepem un nou an scolar pentru manageri s...

657 vizite 6 comentarii

Europa se indreapta, din ce in ce mai grabit, spre modelul politic baz...

1842 vizite 7 comentarii

Marea, imensa majoritate a angajatilor romani prefera sa aiba sefi str...

2756 vizite 9 comentarii

Primesc adesea CV-uri incomplete, in care nu sunt trecute perioade...

5270 vizite 41 comentarii

Facem, cu mult efort si cu bani de la sponsori, un album de arta fotog...

1970 vizite 10 comentarii

Am vazut ca televiziunile s-au facut ca nu observa poate cel mai r...

11580 vizite 11 comentarii

  Am fost la mitingurile acestea incepand chiar cu ultimul...

11278 vizite 30 comentarii

Nu va straduiti sa intelegeti de ce un anunt de recrutare este facut i...

1698 vizite 48 comentarii

Am foarte des discutii, dispute si chiar conflicte cu candidati care i...

3019 vizite 25 comentarii

In urma cu vreo 20 de ani, cred, cand primeam toate CV-urile pe hartie...

2048 vizite 16 comentarii

Un manager e un manager, poate conduce aproape orice business daca i s...

2224 vizite 10 comentarii

Discutiile despre salariu. Si ce salariu vreti? Pai depinde de job, nu...

3251 vizite 20 comentarii

Baiatul prietenului meu tocmai a terminat un doctorat stralucit la una...

3217 vizite 26 comentarii

Una dintre cele mai mari placeri ale angajatilor este sa se razbune pe...

1988 vizite 13 comentarii

L-am vazut de departe pe catel, am incetinit si am oprit langa el. Sam...

960 vizite 10 comentarii

Trebuia sa-mi gasesc o menajera. Lucruri relativ simple, de facut cura...

1476 vizite 23 comentarii

Eu nu ma ocup niciodata de recrutarile de directori de HR, o rog intot...

1397 vizite 10 comentarii

I-am cunoscut bine pe majoritatea oamenilor politici si de stat, la ab...

7784 vizite 57 comentarii

Singurele judecati, comentarii si reactii pe care cei mai multi sunt i...

1763 vizite 25 comentarii

Am scris sute de articole in care am aratat de ce vor angajatorii oame...

2404 vizite 13 comentarii

Nu-mi aduc aminte sa-mi fi cerut vreun angajator pana acum sa-i gasesc...

1276 vizite 4 comentarii

Rareori le dau candidatilor la joburile pentru care recrutez toate det...

2294 vizite 4 comentarii

Un mare, foarte mare dirijor vine în România. Gloria, concert greu. ...

1312 vizite 13 comentarii

Aseara la Atheneu. Primesc doua invitatii, si nu de orice fel, ci chia...

6772 vizite 64 comentarii

Mi s-a rupt papucul drept (foto). Sunt niste papuci de casa negri, foa...

2553 vizite 19 comentarii

Experienta imi arata ca e riscanta amestecarea claselor si grupurilor ...

1441 vizite 9 comentarii

Fiecare are in organizatia lui niste oameni cu mintea mai sucita sau m...

4929 vizite 23 comentarii

Am citit multe carti de resurse umane pana acum, insa nu imi aduc amin...

4634 vizite 17 comentarii

Am cerut niste sugestii ieri pe retelele sociale despre un software de...

1545 vizite 28 comentarii

Aveam un prieten bun in studentie, Ovi. Il chema Ovidiu, dar toti ...

1167 vizite 3 comentarii

In fiecare zi sunt informat de catre cei cu care stau de vorba ca ...

2102 vizite 8 comentarii

Ipocrizie fara margini in reactiile din jurul stirii de "breaking news...

1773 vizite 8 comentarii

La insistentele si la presiunile pe fata ale Bancii Mondiale, ale FMI ...

1011 vizite 6 comentarii

Cand pun anunturi pentru joburi pe site-ul meu, adesea adaug si cate o...

7069 vizite 61 comentarii

Majoritatea celor din business cu care vorbesc despre politica prefera...

12626 vizite 47 comentarii

Consumul de produse culturale e in crestere, bugetele la fel, chia...

11741 vizite 40 comentarii

De multa vreme, cand intru la Sala Radio dau peste un panou mare pe ca...

4450 vizite 17 comentarii

Cand primesc un CV al unui candidat de 30 de ani, sau mai putin, il st...

24960 vizite 103 comentarii

Articolul pe care l-am scris cu putin timp in urma despre vecinii care...

6214 vizite 14 comentarii

Indemnurile la creativitate si inovare perpetue trebuie consumate cu m...

16819 vizite 60 comentarii

1. Sunteti printre primii romani care au initiat o afacere in domeniul...

1937 vizite

Am pus un anunt de recrutare, tot aici, pe site, in sectiunea cu anunt...

10203 vizite 8 comentarii

Liderul mondial în organizarea evenimentelor MBA One-To-One se întoa...

1857 vizite 2 comentarii

Mai bine de doua mii si jumatate de ani, in toate culturile si civiliz...

12800 vizite 90 comentarii

Nota: Nu facem noi recrutarea asta, insa ...

3755 vizite 1 comentarii

Domnule Butunoiu,  am o intrebare la care intotdeauna raspunsurile va...

4498 vizite 9 comentarii

GB se alatura Asociatiei StartEvo care ajuta copiii cu boli incurabile...

7259 vizite 11 comentarii

Ultimele mele trei articole le-au avut pe "fetele de la HR" ca persona...

8747 vizite 26 comentarii

Cum se defineste acest termen: "manager puternic"?? Pare a fi nimic...

4696 vizite 18 comentarii

In companiile si in institutiile de Stat, pana sus in ministere si in ...

14614 vizite 46 comentarii

Domnule Butunoiu, din punctul dvs de vedere ca si recruter, cine a cas...

7825 vizite 66 comentarii

Toti cei de 50+ sunt convinsi ca angajatorii nu inteleg nimic pe lumea...

21140 vizite 115 comentarii

Pana acum, cand zaream intr-un CV ca omul are mai putin de 30 de ani, ...

25307 vizite 60 comentarii

La cursul de seductie ti spune ca trebuie sa o faci pe fata sa rada ca...

9063 vizite 24 comentarii

Mi-am facut un obicei din a astepta restul intreg, cand merg la cumpar...

15816 vizite 67 comentarii

Domnule Butunoiu, Ce sanse acordati pe piata muncii Romaniei de azi...

4350 vizite 14 comentarii

Este nevoie de specialisti in texte subliminale in Romania (politica, ...

3163 vizite 10 comentarii

Cultura organizationala, asa cum este ea invocata si folosita in compa...

6424 vizite 19 comentarii

In urma cu cateva zile am inceput o recrutare mai putin obisnuita, pen...

27241 vizite 82 comentarii

« Managementul privat », sau, altfel spus, « managementul profes...

11165 vizite 52 comentarii

Buna ziua, Am tot cautat in ultima perioada raspunsul optim la intr...

22987 vizite 68 comentarii

Nu trece saptamana sa nu i se para cuiva de la vreo televiziune sau re...

9738 vizite 39 comentarii

Tocmai m-am intors de la o intalnire la care niste oameni trebuiau sa ...

9075 vizite 20 comentarii

Aproape toate fostele noastre secretare au ajuns directoare de resurse...

7671 vizite 24 comentarii

  Pe vremea comunistilor, lumea studenteasca avea o complexita...

25433 vizite 66 comentarii

  Cand credeam ca deja le vazusem pe toate in materie de recru...

6132 vizite 12 comentarii

Salut, Cum e corect sa scrii intr-un anunt de recrutare: 5 ani de e...

7993 vizite 21 comentarii

Suntem martorii unei "morti anuntate", moartea democratiei! Unde a gre...

4075 vizite 11 comentarii

Am inceput sa fac recrutari imediat dupa Revolutie, chiar din primele ...

5034 vizite 16 comentarii

Ca regula generala, angajatorii si recrutatorii din strainatate ii con...

15267 vizite 127 comentarii

Pentru cititori, "intrebari-intrebatoare" ... :

13910 vizite 154 comentarii

Stiam si inainte, in mare, cat de in serios era cazul sa iau vaicareli...

4415 vizite 12 comentarii

Guvernele slabe, incompetente sau iresponsabile, sau toate la un loc, ...

2061 vizite 3 comentarii

Cautam un Government Liaison for Eastern Europe pentru o importanta co...

4683 vizite 12 comentarii

Am tot scris despre fetele de la HR, mai ales in cel de dinainte, si d...

12571 vizite 41 comentarii

George Butunoiu, cum ai numi ceea ce a facut Tariceanu ? ca mie oricum...

3633 vizite 11 comentarii

Am scris cu ceva timp in urma un articol in care spuneam ca productivi...

38163 vizite 206 comentarii

buna dimineata P$D este la Podea, un KO demn de Oscar... ce e de fa...

5101 vizite 22 comentarii

Toata lumea stie ca in aproape orice organizatie, fie ea firma, instit...

9167 vizite 24 comentarii

Ma uit in vitae-le oamenilor de un sfert de secol, asta fac in fiecare...

6396 vizite 18 comentarii

Langa casa mea o e cafenea la care ma opresc adesea, e foarte aproape ...

13245 vizite 53 comentarii

Un batran de 73 de ani a furat banii din cutia milei. Pe toti, se pare...

6558 vizite 25 comentarii

Cautam specialisti de top pentru Partidul Miscarea Populara (PMP), car...

9452 vizite 35 comentarii

Angajatorii ii vorbesc de rau pe proaspetii absolventi si pe scolile d...

8928 vizite 272 comentarii

Baylor University, Waco, Texas, 1925; Multumiri lui Mike B, care n...

3477 vizite 11 comentarii

Mai e careva pe aici, sau s-a inchis shop-ul?

1835 vizite 2 comentarii

Intrebare ziarist: Ce meserie ar trebui sa-si aleaga candidatii care d...

8902 vizite 30 comentarii

Acum ceva vreme am avut o angajata care nu mai lucrase pana atunci int...

11484 vizite 33 comentarii

Fara indoiala, cel mai eficient recrutor din Romania ar fi o foarte pr...

10503 vizite 46 comentarii

Am scris ieri un articol ("De ce nu poate fi dat afara un angajat care...

11837 vizite 52 comentarii

Ori de cate ori apare cuvantul "salariu", in vorbe sau in scris, alte ...

2060 vizite 2 comentarii

Cautam pe cineva care a dezvoltat, sau care poate sa dezvolte o serie ...

5788 vizite 17 comentarii

Aud in fiecare zi despre "criza de talente". Directori de agentii, hea...

9401 vizite 47 comentarii

Ma intrebam zilele aceste ce este acela un mentor. Vad din ce in ce...

19770 vizite 116 comentarii

Am citit deunazi un articol patetic si fara continut, care a ajuns pe ...

22833 vizite 146 comentarii

Am facut un site in care am incercat, si ne straduim in continuare, sa...

2270 vizite 6 comentarii

Ma suna un student de la o organizatie studenteasca, cea mai important...

3787 vizite 10 comentarii

Multi Ani insoriti inainte, cu sanatate maxima! iti dorim totodata tot...

3151 vizite 11 comentarii
Afiseaza
vizualizari
comentarii

Pana acum au existat doua “filosofii” salariale la noi, cu sustinere aproximativ egala in randurile angajatorilor: “salarii mici, cerinte reduse”, respectiv “salarii mari, cerinte mari”. Fiecare “tabara” gaseste inca destule argumente in favoarea variantei preferate; un simplu calcul matematic spune ca rezultatele finale sunt egale, asa ca echilibrul de forte intre cele doua grupuri e usor de inteles si de acceptat.

Varianta cu salariile mici si cerintele mici a fost sustinuta, impusa si fortata de sindicate (foarte puternice in Europa), sindicate care i-au obligat pe politicieni sa faca legi prin care te opresc sa ceri prea multe de la angajati, indiferent cu cat ii platesti. In America e invers, asa a fost intotdeauna acolo.

In ultimii ani, insa (unul, doi, trei?), angajatorii au constatat ca acest echilibru nu prea mai functioneaza. Toti managerii cu care stau de vorba, aproape fara exceptie, imi spun ca nu isi mai gasesc oameni care sa se incadreze in business planurile pe care si le-au facut, desi au folosit metodele de analiza, de calcul si de extrapolare care au dat intotdeauna rezultatele asteptate pana acum. Nu mai gasesc angajati care sa vina la salarii mici si sa faca si treaba aceea putina si proasta pe care o faceau inainte. Acum nu mai fac deloc, sau nici nu mai raspund macar la anunturi. Si angajatorii nu inteleg de ce, pentru ca asta nu se mai supune logicii primare si evidente rezumate mai sus. Cand sunt putine joburi pe piata nu ar trebui sa se intample astfel.

Greutatile, in conditii de justitie sociala, ii solidarizeaza pe oameni si ii fac sa coopereze voluntar. Insa greutatile si injustitia sociala, dimpotriva, sunt amestecul cel mai exploziv cu putinta. Criza noastra i-a radicalizat din nou pe multi, neincrederea a (re)devenit generalizata, relatiile sociale s-au antagonizat din nou – si este evident de ce. Iar asta dupa ce, la inceputul crizei, evolutia a fost inversa.

Or, in aceste conditii, angajatul cu cutitul ajuns la os, obligat sa accepte un salariu mic pentru ca nu are incotro, nu va munci mai putin doar ca sa nu oboseasca, ci va munci si mai prost, si asta intentionat, ca sa se razbune pe angajatorul care “si-a batut joc de el”. Angajatul nu gandeste si nu calculeaza la fel ca angajatorul, asa cum isi inchipuie managerii. Pentru angajat, cand se simte in pericol, “salariu mic, cerinte reduse” inseamna “salariu mic”, si nimic mai mult.

Si va fi la fel multi ani de acum inainte. Cei care isi fac socoteli si planuri pe varianta “salarii mici, cerinte putine” isi asuma un mare risc si vor avea surprize de proportii. Cu guvernul in frunte, fie el si plin cu tehnocrati. Alternativa e singura optiune. Dar sa vedem cine va intelege asta in Guvern si in Parlament si, mai ales, cine va indrazni sa atace legislatia care sta de-a curmezisul…

Si o scurta intrebare:

Ca ANGAJAT, ce preferati:

View Results

Loading ... Loading ...

Ca ANGAJATOR, cum credeti ca e mai bine:

View Results

Loading ... Loading ...
Data actualizarii: January 11, 2018

  • Nicu :

    Variantele sunt cam putine:)! Insa nu mi-e clar ce e aia un salariu mic? 1000 lei? 3000 lei? Si nici care sunt responsabilitatile pentru acestea.

    Ca angajator poate ar fi bine sa stiu:
    De la ce pornesc ca angajator cand fac planul de afaceri? Cum imi calculez si provizionez costurile de personal, dar fluctuatiile? Ce fel de cultura organizationala vreau sa dezvolt? Cum fac managementul conflictelor? etc.

    Ca angajat ar fi interesant de aflat:
    Care e scopul meu? Vreau xxxxx lei deoarece sunt competent sau ca asa se plateste pentru pozitia mea? Am standarde sau aspiratii? Am obiective clare pentru cariera mea?

    • Elisa :

      Simplu. Pentru costurile privind personalul poti practica putin evaziunea fiscala sau, sa ai o politica a imputatiilor, bine pusa la punct, cu departamentele cu care se poate realiza acest lucru, desigur. In ceea ce priveste managementul conflictelor, poti purta o politica de tip, “dezbina si conduce”. In “multime” prind asemenea politici. 🙂 Garantez succese. 🙂

    • George Butunoiu :

      Salariu mic inseamna tot ce e sub 60% din salariul echivalent in Germania, Austria etc., adica din locurile cu care se compara orice angajat roman. Cat priveste ce (crezi tu) ca ar fi un angajat interesat sa stie, te informez ca acela e salariul, inainte de orice. Daca nu e cat vrea/ crede el, nu isi mai pune celelalte intrebari. GB

      • Mike B :

        Aici intervin factori sistemici, George.
        Salarii comparabile se pot plati numai daca exista venituri comparabile, care depend de pretul factorilor de input (“factorii de productie” cum spunea Marx sau Engels, nu imi mai aduc aminte :)) ) plus productivitatea muncii (care la rindul ei depinde de anumiti factori externi).
        Romania este la “ani lumina” fata de Germania si Austria dpdv al factorilor de input ( e.g. educatie, infrastructura, retele etc. etc.).
        In mod realist, 60% este irealist. Se poate ajunge la asa ceva numai daca guvernul, societatea si angajatorii s-ar stradui muuuult mai mult!

        • Sanda Foamete :

          Afirmatia ”Romania este la “ani lumina” fata de Germania si Austria dpdv al factorilor de input ( e.g. educatie, infrastructura, retele etc. etc.)” este un truism. Fiecare dintre noi trebuie sa se intrebe ce am facut eu ca sa educ, desi sunt un critic constant al politicilor guvernamentale de tinere a populatiei in ignoranta? Am atras atentia celui care parcheaza aiurea ca incurca? I-am sugerat celui care arunca tigara pe strada, PET-ul in padure și/sau celui care asculta muzica tare ca polueaza? Daca dau vina doar pe educatia formala, ma ascund dupa degete. Daca i-am spus macar unui ne-educat sa schimbe ceva in atitudinea lui, atunci inseamna ca m-am alaturat efortului de a reduce distanta anilor lumina. Factorii de input pe infrastructura si retele vor avea de castigat. Peste tot in lume educatia formala este completata de cea informala. Peste tot in lume educatia continua si dupa liceu sau facultate, dupa caz. 60% sub salariile echivalente din tarile civilizate e grav, trist si adevarat, dar si eu si tu si noi, putem schimba, ajutând sistemul.

          • Mike B :

            Foarte adevarat, Doamna Sanda, si asa ar trebui sa se si ajunga sa se faca. Fiecare sa vrea sa incerce sa schimbe si sa se schimbe.
            Ma refeream la situatia in momentul present, ca un punct precis in timp.
            La cum este, nu la cum ar trebui sa fie.

        • Eu am spus doar ca pana nu se apropie salariile de cele din Vest, angajatii ii vor vedea pe angajatori ca pe cei mai mari dusmani ai lor. Angajatorul nu vrea sa-i dea salariu ca in Germania, nu guvernul, parlamentul, ocietatea… Daca intrebi Guvernul: “Doriti ca angajatii sa aiba salarii ca in Germenia?”, Guvernul iti va raspunde: “Da! Cu siguranta!” Vezi, aici e problema… GB

          • Gigel :

            Si daca intrebam Guvernul: vreti sa avem spagile din Germania?! Guvernul iti va raspunde cu siguranta: Nu! unde o fi diferenta de bani si implicit plus valoare?

  • O oarecare :

    Eu ma intreb cum o fi cu acei angajatori care au impresia ca tu in calitate de angajat ar trebui sa incalci legea pentru ei sau, dupa caz, sa inchizi ochii. Asta pentru a nu-i aduce in discutie pe cei ne-updatati si ne-upgradati informatic in tandem 🙂 , nu-i asa, cu legislatia in vigoare. E mai mare rasul sa se trezeasca ca un angajat sa-i spuna “aici nu-i asa, aici e altfel” :)))

  • Elsa :

    Inca nu ai murit ? Pfaaaii… Asteptam cu drag si ziua aceea ! 😉

  • Mike B :

    De ce D-zeu nu se vorbeste de cum sa se creeze valoare monetizabila care sa permita sa se plateasca salarii decente, mari etc.
    Toata lumea vorbeste de salarii, dar nimeni nu vorbeste despre ce se poate face sa creasca veniturile din care se platesc acele salarii!

    • George Butunoiu :

      Aia nu e treaba angajatului… GB

      • Mike B :

        Daca nu o faci si treaba angajatului poti fi sigur ca angajatorul va da cu capul de zid.

        • O oarecare :

          Ce ai vrut sa zici? Reia, te rog. 🙂

          P.S. Sper sa nu comunici asa si cu subalternii, nu de alta, dar, clar, va fi o problema, si zidul va avea nevoie de reparatii capitale. 🙂

          • Mike B :

            In esenta e ce spune Florin.
            :)))….da, subalternii sint citeodata “puzzled”, “bamboozled”….bine ca sint tineri si rezista :))

            • O oarecare :

              Depinde acum, cine se prinde in joc, si cine nu.Dar, merita incercat. 🙂 Acum trebuie tinut cont si de riscuri. Nu se stie niciodata peste cine dai. :))

              • Mike B :

                Cei cu care lucrez sint niste profesionisti excelenti, de clasa.
                Nici eu nu o fac express, se intimpla numai ca evenimentele sa se “reverse”
                Cei foarte tineri compenseaza lipsa de experienta cu cunostiinte despre “lumea noua” si o anumita intelegere a lumii digitale. Si eu invat de la ei.
                Avem clar “steaua polara” si intelegem cu toti in ce directie mergem si de ce.
                Mi se intimpla si mie sa ma scarpin in cap intrebindu-ma ce au in cap, dar calibrez totul la alinierea lor la directia noastra.

        • Florin :

          E vorba despre incredere in interiorul societatii romanesti. Unei majoritati covarsitoare a angajatorilor le va fi practic imposibil sa-i convinga pe angajati sa depuna astazi mai mult efort pentru a crea o situatie care de maine sa-i faca pe toti sa traiasca mai bine. Angajatul vrea “aici si acum” pentru ca nu are incredere ca maine, cand totul va merge mai bine, angajatorul nu o sa-i dea papucii angajand pe altul care va munci pe bani mai putini din diferite motive. Si la fel angajatorul nu e motivat sa-i dea angajatului “aici si acum” (atat cat resursele permit) pentru a-l motiva sa construiasca pentru viitor pentru ca se teme ca va cere din ce in ce mai mult sau ca “pleaca oricum la concurenta”. Si unul si altul trebuie de fapt sa-l “crediteze” pe celalalt astazi ca sa le fie mai bine ambilor maine. Si asta este un cerc vicios din care eu nu vad cum se mai poate iesi; poate peste cateva generatii.

          • Da, exact, asa este! Asta e “cheie” intregii probleme. Si da, e un cerc vicios din care se iese greu, insa nu imposibil. GB

            • IP :

              cercul vicios la care faceti referire exista doar la nivel teoretic; la nivel practic nu-l veti regasi niciodata; veti regasi orgolii, prostie, o lipsa crasa de diligenta si una beneficiar real al candidatului si al calitatilor si defectelor acestuia, care este fortat sa aleaga dintr-o paleta de candidati selectati pe criterii de origoliu, prostie, incultura, lipsa de diligenta si de viziune, criterii apartinand in exclusivitate omului de HR; nu zic ca asa ar fi peste tot dar asa este in 90% din locuri

  • Alex :

    Buna ziua

    Felicit pe dl GB ptr curajul de a discuta subiecte de HR pe blog. Deobicei, “micii” HR cu care am avut placerea sa discut din ambele roluri, angajat si angajator, isi aloca niste roluri de mici boieri pe plantatie si nu accepta alte opinii – personal cred ca e un defect in Ro si care se trage din timpurile fanariote :). Persoanele parte a discutiei se exclud.
    On topic: exceptionala poza – cred ca aveti concluzia perfecta la articol: maimutele (angajatii) s-au saturat sa lucreze pe minimul salarial cat ca sa nu plece (GB ma poate contrazice daca asta nu e optica in salarizare in 80% din situatii). Suntem la finalul unei epoci si observ ca oamenii din HR sunt cei care se opun tot mai mult curentului si neaga aceste schimbari: nu este adevarat ca angajatii nu mai accepta sa fie exploatati, ei trebuie sa fie spalati pe creier si sa munceasca pe un pic mai multi bani decat ratele si cosnita lunara. Altfel spus – sa subziste. Succese! Deja observ in corporatii cum staffing-ul se face in regim de avarie (a fost singurul care l-am gasit sau am platit mai mult decat bugetasem pentru ca era singurul care era cat de cat calificat) – e o consecinta a politicilor de HR care nu se adapteaza la cerintele pietei si care in loc sa informeze angajatorul de realitate, creeaza expectante false si apoi se mira ca potentialii angajati cer 150-180% din ce bugetasera ei intern. SRL-urile sunt pe avarie si nu gasesc angajati inca din 2014.
    Iar din postura de angajator am stat si 4 luni fara sa pot face staffing-ul pana nu am schimbat abordarea.

    Ca sa explic de ce se intampla aceste lucruri – situatia din piata, nu reactia HR.
    Un exemplu de cum e mai bine: economia US a crescut din anii ’70 pana in 2000 in mod constant pentru ca au avut 2 lucruri: orice familie putea avea un trai decent din veniturile salariale si clasa de mijloc (dispusa la ceva sacrificii in plus: studii in plus, riscuri antreprenoriale, specializare pe nise, etc) chiar aveau un nivel de trai mult peste medie. In ultimii ani, aceste 2 categorii sociale sunt ca la noi: marea majoritate subzista, clasa medie a saracit si nici nu mai pot fi clasificati ca atare – prin urmare economia US este foarte jos si au mari probleme structurale.

    A aparut la Stanford, Yale si alte universitati de calibru promovata din nou teoria economiei sociale: vizavi de reatia angajati/angajatori ea presupune ca nivelul de salarizare al resursei umane trebuie sa fie cel mai important cost si totodata sa aiba cea mai mare pondere in repartizarea rezultatelor (spre 60% din total). In acest moment aceasta pondere este sub 40% – altfel spus, angajatorul uita ca business-ul lui este propulsat de resursa umana si incearca sa traga cat mai mult din profit si angajatii sa munceasca pe tot mai putini bani.
    Ptr echilibrare a pietei muncii si cresterea generala a nivelului de trai (principalul indicator de evolutie pozitiva a unei societati), trebuie revenit la o pondere de 60%. Se intampla deja: “maimutele” nu vor sa il mai imbogateasca pe patron si ele abia sa aiba bani de banane si prin urmare nu vor mai munci pe “alune”
    Prin urmare nu este vorba de o intrebare – salarii mici/cerinte mici, etc. E ca si cum ai spune ca vrem sa angajam oameni care nu sunt profesionisti.
    Este vorba de re-asezare a relatiei angajator/angajati pe principii de win-win.

    Din experienta mea – am lucrat cu echipa de pana la 100 oameni (white collar) si pana la 400 oameni (blue collar) – un om motivat va rezolva 10 probleme la care nici nu te-ai gandit vreodata ca angajator si cel putin 1 din ele iti aduce beneficii serioase in business cu reliefare in venituri. Altfel spus pe termen lung, oameni motivati (salarizare adecvata, conditii de munca, etc) iti vor asigura competitivitatea pe piata. Daca angajezi maimute – va merge o perioada, dar business-ul tau va fi unul care se taraie…
    Daca business-ul permite o salarizare care sa motiveze este o intrebare la care piata da raspunsul si va selecta pe termen lung domeniile de lucru unde sunt banii (e normal de altfel).

    Ce vom vedea pe viitor: angajati care vor solicita tot mai multi bani ptr aceeasi munca si, supriza! O sa trebuiasca sa ii primeasca, neavind alternativa! Succese la negocieri dl angajati! Ptr HR un sfat: cu cat veti reactiona mai repede la aceasta realitate cu atat veti putea prezenta realitatea corect la angajatori si reglajul pe piata muncii se va face mai rapid si fara probleme. Altfel o sa continuati sa negati si nu o sa intelegeti ca abordarea e gresita si de aceea nu aduce rezultate.

    Cele bune!

  • Mihai Ionescu :

    La urma urmei nu valoarea cât mai mare a salariului e ceea ce contează (dacă nu angajați lucrători manuali, de un fel sau altul). Trebuie însă ca salariul să-i permită angajatului să ducă o viață decentă. De exemplu, în București se poate trăi decent cu 1,000-1,500 de Euro/lună. În provincie, chiar confortabil. Pentru cine nu l-a citit/ văzut pe Daniel Pink, le recomand:

    https://www.youtube.com/watch?v=Y64ms-htffE

    Problema este că nu foarte mulți angajatori au habar de chestia asta.

    • O oarecare :

      Sau au habar, dar de ce să nu aibă beneficii de pe urma maimuțelor? Sunt mult mai ușor de manipulat. Chiar crezi ca-si doresc unii cu creier? Cei cu creier nu sunt simpli executanți, ci, au prostul obicei să gândească cu capul lor.

      • Nu intotdeauna e rentabil sa ai oameni inteligenti pe un anumit post. A fost primul lucru pe care l-am invatat in cariera mea de recruiter, acum 25 de ani, chiar in prima luna. Un suedez de la Ikea, venit sa recruteze un specialist in ceramica in Romania, mi-a spus, printre altele, ca “nu trebuie sa fie prea inteligent”. La inceput am crezut ca glumeste, insa mi-a explicat calm si am inteles perfect! GB

        • O oarecare :

          Da. Și eu înțeleg perfect, ceea ce mă face să zâmbesc. 🙂

        • Mike B :

          Si asta e relativa, George.
          Steve Jobs avea o vorba, ceva de genul “Noi nu angajam oameni carora sa le spunem ce sa faca, ci angajam oameni care sa ne spuna ei noua ce sa facem.”
          Daca stii ce trebuie facut, de ce sa cheltui timp si bani? Sau te aranjezi sa faci tu sau externalizezi unde este cel mai ieftin.

          • Florin :

            E valabil dk vorbesti despre partea de creatie, de inovatie. Dk vb despre un muncitor in fabrica, ce sa externalizezi ? Nu poti fabrica VW prin atelierul fiecaruia pe-acasa.

        • O oarecare :

          Și…? Tu ce recrutezi? Maimuțoi sau creiere? Știi, tu, unii nu-i prea agrează pe cei cu o altă opinie.

          • Mike B :

            Depinde de cerintele pozitiei. As avea nevoie, chiar acuma, de 2 “creiere” si
            5-6 “normali” (“maimutoi” cum le spui tu).
            O problema e ca nu ajunge sa fie un “creier” ( de exemplu, unul bun la stiinte quantitative) caci mai trebuie experienta, insight etc.
            O alta problema este ca o gramada de “maimute” se cred creiere si interesant, in multe cazuri cu cit e mai “maimuta” cu atit se crede mai “creier”!!!
            Asa ca combinam, umplem goluri etc. :))))

            • O oarecare :

              Da, asa e. Problema ar fi cand se combina maimuțele intre ele, si unele, fac recrutari pentru o alta. Madagascar e pe aproape. Asta asa, ca tot exista cunostinte comune cu seful lemurienilor, un maimutoi si el. Prietenii stiu prea bine, sau ar trebui. Din experienta se constata adesea ca unii se prind mai greu, dehhh … dupa putintele si potentele fiecaruia.

              🙂

  • Mihai Ionescu :

    Au englezii o vorbă: ”You pay peanuts, you get monkeys”. Reciproca este și ea adevărată. Evident, depinde de ce ai nevoie în firmă: oameni sau maimuțe. Apropo de poza din articol 🙂

  • Mike B :

    Amindoua variante sint tembele.
    Nu conteaza valoarea salariului ci conteaza valoarea produsa de munca prestata pe acel salariu.
    Se pare ca clasa de afaceri din Ro si birocratia paveaza, prin incompetenta lor, calea de iesire a alor sute de mii de persoane spre pietele muncii eficiente.
    Nu e rau, caci foarte cinstit, este un deficit enorm de personal foarte competent in West. Fiecare manager, director, VP are cite o lista de pozitii care trebuie sa le “umple” cu cineva competent.

  • IP :

    Nu stiu in ce masura si-a pus cineva problema daca nu cumva, plangerile angajatorilor ar trebui indreptate catre proprii oameni de HR; eu am renuntat, dupa 3 ani de cautari, sa mai aplic pentru vreun job si m-am reorientat catre a lucra pe cont propriu; nu este solutia ideala dar nici nu pot sa ma irosesc stand acasa; am peste 10 ani de experienta in domeniu, intr-o multinationala si nu fac rabat de la anumite standarde (salariale si nu numai); nu am reusit niciodata sa trec de “micul HR” pentru a avea o discutie la nivel profesional cu viitorul manager (sef de departament, CFO, CEO sau orice alta persoana careia m-as fi subordonat); intrebarile puse la interviu erau tampe si defineau atat profilul cat si nivelul intelectual al HR-ului; dau ca exemplu intrebarea “aveti experienta pe noul cod penal?” pusa in 2013, cand nici nu era in vigoare si in 2014, cand abia intrase in vigoare; una din conditiile de participare la interviu era sa ai carnet de conducere … ok, putea fi un avantaj dar in nici un caz o conditie ca nu ma angajam ca sofer; insa cea mai des intalnita conditie era sa fiu avocat (si deci sa facturez) si nu consilier juridic (obligatoriu de angajat cu CM) … NICIODATA NU A CONTAT NIVELUL PROFESIONAL. Nici macar nu a fost luat in discutie. M-am reorientat catre ceea ce faceam acum 10 ani : lucrez pe cont propriu cu clienti mici si medii. Nu-mi place, simt ca ma plafonez dar nici nu pot astepta varsta pensionarii. Imi doresc sa ma reintorc intr-o multinationala in care sa muncesc zi si noapte asa cum am facut-o la vechiul loc de munca; profesia este, in mare parte, este ceea ce ma defineste. Insa pana cand oamenii de HR nu vor invata ca nu conteaza daca am carnet ci daca pot sa reprezint la cele mai inalte standarde interesul major al clientului/angajatorului … ma declar invinsa si ma multumesc cu ceea ce am. Trist dar adevarat. Nu sunt pesimista ci doar realista.

    • O reactie necontrolata la o intrebare “tampa”, sau aparent tampa, e nepretuita pentru un recruiter cu experienta… 🙂 Se vede bine de aici ca nu stii cat de bine iti pot ele scoate la suprafata frustrarile si alte lucruri pe care ai vrea nu ti le vada sau sa le stie altii, si pe care poate ca nu le stii nici tu. Si astfel sunt scutiti sefii de departament, CFO-ul sau CEO-ul de niste intalniri inutile, sau care ar putea duce la angajarea unui om care nu si-ar avea locul in organizatia aceea. Acuma nu zic eu ca ai dat tu chiar peste acei HR-i care stiu sa manuiasca aceste “instrumente”, insa ai inteles ce vreau sa spun… GB

      • IP :

        am inteles si asa este, aveti dreptate; doar ca nu era cazul in spetele descrise de mine 🙂

      • G... :

        Am constatat cu surprindere, la ultimul interviu la care am fost, ca mi s-au pus intrebarile standard, acelea pe care le gasesti pe Internetul, alaturi de raspunsurile pe care ar trebui sa le dai… Am furnizat constiincios exact acele raspunsuri…si am primit job-ul! Si am vorbit inclusiv cu seful cel mare, de care depindea angajarea. Sa fie oare atat de simplu?

        • Nu, nu e atat de simplu, nu e cu nimic mai usor de raspuns la intrebarile “despre care se vorbeste pe tot Internetul”, e la fel de dificil ca si pentru celelalte, mai ales daca ai in fata un evaluator profesionist. GB

        • E :

          G. ar trebui sa-l întrebi pe marele head-hunter ce înseamnă “evaluator profesionist”. Nu știu dacă ar fi ok să semnezi contractele trimise de unii dintre ei, și nici să cercetezi internetul în lung si-n lat, spre a te ” informa” ce vor ei de la tine. Papusile Mappets sunt la mare căutare. Eu ti-as sugera mai degrabă să cauți informații despre firma, pentru ca apoi să decizi dacă mergi, sau nu la interviu. Desigur, poți merge la interviu pentru a-ti crea propria opinie în legătură cu firma, și să te amuzi pe alocuri, dar, să le îndrugi ce vor ei să audă, hmm…depinde doar de tine.

  • Florin :

    “The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten” – Benjamin Franklin

  • DanS :

    Cred ca problema este complicata. Pe de o parte, angajatorul nu reuseste sa iasa din logica “santem o tara saraca, deci este normal sa dam salarii mici” si uita ca este in competitie cu piata muncii din intreg spatiul european pentru gasirea oamenilor potriviti si de care are nevoie. Pe de alta parte, nu intelege ca un potential angajat, ca sa accepte un salariu mic la inceput, trebuie sa inteleaga ce mecanisme i se ofera, training, calificare profesionala, crestere organica, etc, pentru a isi putea imbunatatii veniturile in timp.

    Majoritatea angajatorilor sant firme mici sau mijlocii care, din lipsa unei strategii de crestere, nu au cum sa ofere perspective de crestere profesionala si financiara deosebite.

    Asadar, cand angajatul se simte precum o papusa, fara control asupra a ceea ce i se intampla, de ce si-ar da interesul dincolo de minimul necesar ca sa nu fie concediat pentru incompetenta?

    Apoi, o mare parte din joburi nu presupun creativitate ci doar executie. Iar asta nu are darul sa motiveze angajatul sa dea mai mult. Chestie de blazare data de lipsa de perspective mai bune.

  • Consilier juridic :

    Eu sunt foarte responsabil, in numele, si pentru, administratorul ce nu figureaza cu numele in niciun act. Inregistrez tot ce misca prin instante, unii ar spune ca sunt de-a dreptul obedient, dar sa ne intelegem, am si eu rate de platit, prin urmare, fac tot ce mi se sugereaza. Domnule Butunoiu, credeti ca unii administratori cauta expres unii asa ca mine? “Responsabil” inseamna “Yes Man” sau, responsabil inseamna sa stii ceea ce faci. Sunt confuz cand va citesc blogul, nu ca altele.

    • S-ar putea sa fie si unii care sa caute pe cineva ca tine, pentru ca nu prea seamana angajatorii unii cu altii atat de mult pe cat cred angajatii. Iti doresc sa-i gasesti cat mai repede si pe cat mai multi dintre ei… GB

      • Consilier juridic :

        Sunt deja la locul potrivit. Noroc pentru unii ca exist, fară mine… totul ar fi la limitele imposibilului…legal. Salutari din partea mea cunoștintelor comune. 🙂

        • Beta :

          Probabil ca iti platesti tu angajatorul, nu el pe tine, pentru serviciile pe care le faci -> asta ar explica de ce consideri existenta ta pe aceasta lume o binecuvantare pentru noi, muritorii de rand.

          • Consilier juridic :

            Da, știu. M-am mai întâlnit cu modul asta de gandire al unora. Exact ca a ta era, pe alocuri, exceptând faptul ca ea nu se considera o muritoare de rând. 😉

  • O oarecare :

    Cand vorbesti de “responsabilitate” si “asumarea riscului” te gandesti cumva la angajatul care nu a semnat contractul trimis de tine? 🙂 Cand vei aduce in discutie si “increderea” si “buna credinta” (d)intre parti, atunci, ma mai gandesc, nu promit, ca ma voi uita in gura ta. Pana atunci, libertatea, sub toate formele ei, are cel mai mare pret.

  • Florin Ghiulbenghian :

    D-le Butunoiu, ca de obicei sunt carcotas si ma leg de validarea datelor celor doua sondaje… pentru ca le consider total ineficiente in a exemplica orice altceva decat nivelul intelectual mult peste medie al cititorilor blogului dumneavoastra… 😉

  • Marin Constantin :

    Exista o ruptura intre angajat si angajator. Cel care plateste ar vrea sa scoata cat mai mult profit, iar angajatul, chiar cu cutitul la os, nu are nici o legatura cu tinta de bunastare a patronului. Daca salariile ar fi date in functie de contributia angajatului la mersul afacerii ar fi cu totul altceva.

  • Anon :

    Angajatorul, nu priveste realitatea. Agajezi om la curatenie, si ai asteptari decente. Pentru asta platesti sa spunem 1500 lei. (exagerez). Cum isi imagineaza angajatorul ca poate trai o persoana cu acesti bani ? Sa luam uk … mancarea este cu 15-20% mai scumpa. Transportul cu 50% mai scump iar chiria cu 40-50% mai scumpa. Acolo salariul pentru un muncitor la curatenie este de minim 1000 lire. asta inseamna 400%. Cu alte cuvinte, acolo un muncitor normal / mediu, poate sa aiba o viata decenta. Daca vrei mai mult muncesti mai mult (a se citi pozitii mai bune).

    • Anon :

      De asemenea cred ar trebui explicat foarte bine ce inseamna putin mediu sau mult. Nu sunt deacord sa vorbim de timpul petrecut, overtime, sau mult mai multe sarcini in fisa postului. (vezi ospatarul care munceste 14 ore, si deschide cafeneaua facand curat).

  • Sorin Onose :

    ce inseamna cerinte medii ?

    • Adica pe la mijloc, “mediu” inseamna nici prea mare, dar nici prea mic… GB

    • O oarecare :

      Probabil, în accepțiunea lui B., cât și a altor angajatori, “cerinte medii’ sunt acelea în care multe din cerinte se incadreaza in sintagma “alte sarcini”, din fișa postului, astfel devenind, nu cerinte medii, ci, putine. Pacat, pentru unii, munca e pe bani, nu pe spalat creierii.

    • O oarecare :

      Este echivalent cam cu ce ar insemna salariu mediu. “Mediu” inseamna nici prea “mare”, dar nici prea “mic”. Dar, sa nu-l intrebi pe B.

  • ddr :

    Pana acum multi mergeau pe modelul salarii mici, turnover mare de personal, in ideea ca si asa gasesc altii pe care sa ii angajez in loc. Doar ca tinerii care intra in piata muncii sunt mai putini si mai slab calificati. In plus, acum ai si varianta de a lucra in alta tara.

    Celor care merg pe varianta salarii mici, cerinte putine le recomand sa inchida de acum pravalia. Daca altfel nu poti exista pe piata inseamna ca nu ai ce cauta intr-o economie de piata.

  • Evi Victoria :

    … investitia intr-un bun profesionist, iti asigura succes si sustenabilitate in business…asta ar trebui sa stie orice angajator care se respecta; te costa mai mult sa platesti putin si sa primesti in schimb putin si prost; costurile calitatii sunt intotdeauna rasplatite pe termen lung

  • radu mircescu :

    eu cred ca totul pleaca de la obtinerea si impartirea plus-valorii.cred ca aici totul este intr-o bula.dincolo de bani si calcule/bugete,s-a pierdut contactul cu aceasta plus-valoare reala.pietele devin din ce in ce mai nefunctionale,regulile se incalca.evident din aceste dezechilibre cineva are de castigat.extrem de putini versus marea gloata.cred ca am ajuns ntr-un punct in care natura umana desfide logica economica.

  • Evi Victoria :

    Prefer sa lucrez si sa livrez mult fiind rasplatita pe masura; un job care nu te solicita, cu timpul te plafoneaza, iar satisfactia va tinde catre zero…

  • Gela :

    Domnule Butunoiu, in dreptul angajatorului lipseste o intrebare esentiala, care ar intruni unanimitatea raspunsurilor, si anume: salarii mici, cerinte enorme! Poate am exagerat in dreptul cerintelor, dar sunt sigura ca dv. imi intelegeti mesajul!

  • Cristian G :

    Acum, angajatii au si varianta de a pleca
    sa lucreze in alte tari, pe care au internalizat-o
    si sunt mai dispusi sa o aplice. Cred ca suntem
    La finalul unei epoci.

  • cristina brustur :

    Subscriu la cele de mai sus. Un singur lucru as vrea sa punctez: intrebarea adresata “Angajatilor” este usor redundanta aici. Ma indoiesc ca blogul este citit de foarte multi angajati care isi doresc salarii mici. Pe de alta parte, ca angajator iti trebuie o doza puternica de pragmatism pentru a recunoaste ca vrei sa platesti salarii mici si ca cerintele sunt reduse pentru posturile respective. Daca mi se permite o intrebare din prisma angajatului cu un salariu relativ decent din care deriva cerinte multe (cantitativ si calitativ): ce inseamna “cerinte reduse”? In definitiv, cei care lucreaza la multinationale si privesc putin mai departe de postul lor de lucru, pot vedea ca o persoana care se ocupa de curatenia spatiului respectiv, trebuie sa semneze niste tabele din care sa rezulte respectarea unui grafic prestabilit. Pe langa asta, persoanele respective trebuie sa fie “la dispozitie” pentru a inlatura orice problema/pata/mizerie, cauzate de nepasarea angajatilor din categoria “gulelelor albe”. Pot sa deduc de aici, ca pana si pentru o simpla “ingrijitoare” (nu-mi place cum suna “femeie de servici”), cerintele nu sunt tocmai “reduse”? 🙂

    • “Cerinte” e ceva generic, le include pe toate: si volum de munca, si responsabilitati, si asumarea riscului, si calitate etc. Sigur, sondajul asta nu e un studiu stiintific, e doar de ilustrare. GB

      • Anda :

        Ce naiba e aia ”responsabilitati” si ”asumarea riscului”. E dresura de lei?